[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 2، شماره 4 - ( فصلنامه زمستان 1395 ) ::
جلد 2 شماره 4 صفحات 395-405 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه بین شایستگی‌های محوری و تفکر انتقادی با توجه به نقش تعدیل‌گر بلوغ روانی در کارکنان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
حسن جعفری شهرآبادی، ملیکه بهشتی فر ، لیلا والی
چکیده:   (122 مشاهده)

بررسی رابطه بین شایستگی‌های محوری و تفکر انتقادی با توجه به نقش تعدیل‌گر بلوغ روانی در کارکنان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
 
حسن جعفری شهرآبادی۱، ملیکه بهشتی فر۲*، لیــلا والــی۳

۱. کارشناس ارشد، دانشکده مدیریت، واحد رفسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، رفسنجان، ایران.
۲. دانشیار‌، گروه مدیریت، واحد رفسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، رفسنجان، ایران.
۳. استادیار، مرکز تحقیقات مهندسی بهداشت محیط، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران.
* نویسنده مسئول: رفسنجان، بلوار ولایت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان.
تلفن: ۳۱۳۱۳۰۸۳                            m.beheshtifar@yahoo.com Email:          
  

چکیده:
مقدمه: از شایستگی‌های محوری می‌توان در جهت منظم کردن مهارت‌ها و تکنولوژی‌های سازمان برای برطرف کردن خواسته ‌های مشتری استفاده کرد. وجود تفکر انتقادی و بلوغ روانی می‌تواند تحقق این هدف را ممکن سازد. هدف این پژوهش، بررسی رابطه بین شایستگی‌های محوری و تفکر انتقادی با توجه به نقش تعدیل‌گر بلوغ روانی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان بود.
روش بررسی: این مطالعه توصیفی -تحلیلی بر روی ۲۶۷ نفر از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان و با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی انجام شد. جمع‌آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه‌های شایستگی‌های محوری دارای ۱۴ سؤال، پرسشنامه تفکر انتقادی با ۲۳ سؤال و پرسشنامه بلوغ روانی دارای ۱۹ سؤال صورت گرفت. بررسی روابط متغیرهای مورد بررسی با استفاده از رویکرد حداقل مربعات جزئی (PLS) و نرم‌افزار Smart PLS ۲ انجام شد.
یافته‌ها: ضریب میان متغیر شایستگی‌های محوری و تفکر انتقادی ١١/٢٢٣ بود. شایستگی‌های محوری به میزان ۳۶ درصد از تغییرات تفکر انتقادی را به طور مستقیم تبیین می‌کرد؛ اما ضریب متغیر شایستگی‌های محوری و بلوغ روانی، ٠/٩٩٣ محاسبه شد که به همین دلیل نمی‌توان تأثیر متغیر بلوغ روانی را به عنوان متغیر تعدیل‌گر تأیید نمود.
بحث و نتیجه‌گیری: در صورتی که تفکر انتقادی در سازمان وجود داشته باشد و کارکنان نظرات و عقاید خود را بیان کنند، بروز شایستگی‌های محوری در سازمان دیده خواهد شد بود که این امر از طریق گردآوری، تسهیم و ذخیره اطلاعات میسر خواهد شد.
 
واژگان کلیدی: شایستگی‌های محوری، تفکر انتقادی، بلوغ روانی، کارکنان
 
ارجاع: جعفری شهرآبادی حسن، بهشتی فر ملیکه، والــی لیــلا. بررسی رابطه بین شایستگی‌های محوری و تفکر انتقادی با توجه به نقش تعدیل گر بلوغ روانی در کارکنان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. مجله پژوهش‌های سلامت محور ۱۳۹۵؛ ۲(۴): ۴۰۵-۳۹۵.


 


       

واژه‌های کلیدی: شایستگی‌های محوری، تفکر انتقادی، بلوغ روانی، کارکنان
متن کامل [PDF 798 kb]   (24 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jafari ShahrAbadi H, Beheshtifar M, vali L. The Relationship between Core Competencies and Critical Thinking with regard to the Moderating Role of Mental Maturity: a study on staff of Rafsanjan University of Medical Sciences . hbrj. 2017; 2 (4) :395-405
URL: http://hbrj.kmu.ac.ir/article-1-124-fa.html
جعفری شهرآبادی حسن، بهشتی فر ملیکه، والی لیلا. بررسی رابطه بین شایستگی‌های محوری و تفکر انتقادی با توجه به نقش تعدیل‌گر بلوغ روانی در کارکنان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. پژوهش های سلامت محور. 1395; 2 (4) :395-405

URL: http://hbrj.kmu.ac.ir/article-1-124-fa.html

دوره 2، شماره 4 - ( فصلنامه زمستان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پژوهش های سلامت محور Journal of Health Based Research
Persian site map - English site map - Created in 0.053 seconds with 797 queries by yektaweb 3509