[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 3، شماره 3 - ( فصلنامه پاییز 1396 ) ::
جلد 3 شماره 3 صفحات 277-295 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر اعتباربخشی بر عملکرد اورژانس بیمارستان ها
ابوالقاسم پوررضا، علی محمد مصدق راد، پارسا زلیکانی
چکیده:   (1071 مشاهده)

تأثیر اعتباربخشی بر عملکرد اورژانس بیمارستان ها


ابوالقاسم پوررضا۱، علی محمد مصدق راد۲، پارسا زلیکانی۳*


۱. استاد، گروه علوم مدیریت و اقتصاد بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
۲. دانشیار، گروه علوم مدیریت و اقتصاد بهداشت، دانشکده بهداشت، مرکز تحقیقات مدیریت اطلاعات سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
۳. کارشناس ارشد، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
* نویسنده مسئول: تهران، میدان انقلاب، خیابان پورسینا، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشکده بهداشت، گروه علوم مدیریت و اقتصاد بهداشت
تلفن: ۴۲۹۳۳۰۰۶ -۰۲۱                Email: parsa_zoleikani@yahoo.com           
           
چکیده:

مقدمه: اعتباربخشی بیمارستانی به عنوان یکی از روش‌های ارزشیابی رسمی و سیستمی خارجی بیمارستان‌ها نقش بسزایی در بهبود کیفیت، ایمنی و اثربخشی خدمات بیمارستان‌ها دارد. هدف از انجام این مطالعه بررسی تأثیر رعایت استانداردهای اعتباربخشی بر شاخص‌های عملکردی اورژانس بیمارستان‌های شهر ساری بود.
روش بررسی: این پژوهش توصیفی- تحلیلی به صورت مقطعی در بخش‌ اورژانس ۸ بیمارستان شهر ساری انجام شد. اطلاعات مرتبط با امتیاز اعتباربخشی و پنج شاخص عملکردی میانگین مدت زمان تریاژ، درصد احیای قلبی ریوی ناموفق، درصد بیماران تعیین تکلیف شده ظرف مدت ۶ ساعت، درصد بیماران بستری موقت خارج شده از اورژانس ظرف مدت ۱۲ ساعت و درصد ترک بیماران از اورژانس با مسئولیت شخصی در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ جمع‌آوری شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS نسخه ۲۲ و آمار توصیفی و استنباطی تحلیل شدند.
 یافته‌ها: میانگین امتیاز اعتباربخشی بخش اورژانس بیمارستان‌ها در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ به ترتیب  ۷۶ و ٦٢/۲ درصد بود. تفاوت میانگین امتیازات شاخص‌های عملکردی اورژانس بیمارستان‌ها در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ از نظر آماری معنادار نبود. رابطه آماری معناداری بین رعایت استانداردهای اعتباربخشی اورژانس و پنج شاخص عملکردی این بخش در بیمارستان‌ها به‌دست نیامد.
بحث و نتیجه‌گیری: رعایت استانداردهای اعتباربخشی منجر به بهبود شاخص‌های عملکردی بخش اورژانس بیمارستان‌های شهر ساری نشد؛ بنابراین ارتقای سیستم اعتباربخشی بخش اورژانس بیمارستان‌ها شامل استانداردها، روش و ارزیابان اعتباربخشی و تعهد مدیران بیمارستان‌ها برای استفاده از سیستم‌های مدیریت کیفیت به منظور بهبود شاخص‌های عملکردی ضروری است.
 
واژگان کلیدی: استاندارد، اعتباربخشی، بخش اورژانس، شاخص‌های عملکردی، بیمارستان
 
ارجاع: پوررضا ابوالقاسم، مصدق راد علی محمد، زلیکانی پارسا.  تأثیر اعتباربخشی بر عملکرد اورژانس بیمارستان‌ها. مجله پژوهش­های سلامت محور ۱۳۹۶؛ ۳(۳): ۲۹۵-۲۷۷.

واژه‌های کلیدی: استاندارد، اعتباربخشی، بخش اورژانس، شاخص‌های عملکردی، بیمارستان
متن کامل [PDF 892 kb]   (719 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pourreza A, Mosadeghrad A M, Zoleikani P. The Impact of Accreditation on the Performance of Hospital Emergency Departments. hbrj. 2017; 3 (3) :277-295
URL: http://hbrj.kmu.ac.ir/article-1-192-fa.html

پوررضا ابوالقاسم، مصدق راد علی محمد، زلیکانی پارسا. تأثیر اعتباربخشی بر عملکرد اورژانس بیمارستان ها. پژوهش های سلامت محور. 1396; 3 (3) :277-295

URL: http://hbrj.kmu.ac.ir/article-1-192-fa.html



دوره 3، شماره 3 - ( فصلنامه پاییز 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پژوهش های سلامت محور Journal of Health Based Research
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3790