۱. دانشیار، دکترای پرستاری، مرکز تحقیقات سلامت جامعه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
۲ . کارشناس ارشد، بیمارستان افضلیپور، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
۳ . کارشناس ارشد، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
۴ . کارشناس ارشد، پایگاه تحقیقات بالینی، بیمارستان افضلیپور، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
* نویسنده مسئول: کرمان، بزرگراه امام خمینی (ره)، جنب دانشگاه شهید باهنر، مرکز آموزشی درمانی افضلیپور
تلفن: ۰۳۴۳۱۳۲۸۰۰۰ Email: fa.hashemi۲۹۹@yahoo.com
چکیده:مقدمه: ارتباط صحیح پرستاران با بیماران موجب ارتقای پیامدهای درمانی و افزایش روند بهبودی بیماران میشود. یکی از مهمترین روشهای بهبود مهارتهای ارتباطی بهعنوان بخش مهم و ضروری در ارائه خدمات پرستاری، نحوه نگرش و بازخورد وی نسبت به پدیدههای مختلف و ایجاد آمادگی لازم درونی برای ایجاد تغییرات مثبت در حوزه شناختی او است. هدف مطالعه حاضر، بررسی تأثیر آموزش مشارکتی مهارتهای مثبتاندیشی بر مهارتهای ارتباطی پرستاران بخش اورژانس بیمارستان آموزشی منتخب در شهر کرمان بود.
روش بررسی: مطالعه تحلیلی حاضر از نوع مداخلهای بود که بر روی ۶۰ پرستار واحد اورژانس بیمارستان آموزشی منتخب بر روی گروه آزمایش و کنترل انجام شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه مهارتهای ارتباطی کوئین دام بود. گروه آزمایش طی ۹ جلسه، آموزش مشارکتی مهارتهای مثبتاندیشی را دریافت کردند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای آماری تی مستقل، آنووا و تحلیل کوواریانس تک متغیری استفاده شد. دادهها در نرم افزار آماری SPSS نسخه ۲۲ وارد شدند.
یافته ها: میانگین نمره کل مهارتهای ارتباطی گروه آزمایش افزایش یافت. بین میانگین نمرات مهارتهای گوش دادن، توانایی دریافت و ارسال پیام، کنترل عاطفی، ارتباط توأم با قاطعیت و بینش نسبت به فرایند ارتباط پرستاران برحسب عضویت گروهی در مرحله پسآزمون تفاوت معنیداری وجود داشت (P <0.05). بحث و نتیجهگیری: با توجه به مؤثر بودن آموزش مهارتهای مثبتاندیشی در افزایش مهارتهای ارتباطی پرستاران، توصیه میشود تمهیداتی اندیشیده شود تا آموزش این مهارتها از ابتدای آموزش دانشجویان پرستاری فراهم شود.
واژگان کلیدی: آموزش مشارکتی، مهارتهای مثبت اندیشی، مهارتهای ارتباطی، پرستاران، بخش اورژانس، بیمارستان آموزشی
ارجاع: صالحی شایسته، هاشمی فاطمه، عوض نژاد نصرت، کرمی رباطی فاطمه. تأثیر آموزش مشارکتی مهارتهای مثبتاندیشی بر مهارتهای ارتباطی پرستاران در بخش اورژانس یک بیمارستان آموزشی. مجله پژوهشهای سلامت محور ۱۳۹۷؛ ۴(۱): ۷۶-۶۳.
Salehi S, Hashemi F, Avaznejad N, Karami F. The Effect of Participatory Teaching of Positive Thinking Skills on Nurses Communication Skills in the Emergency Department of a Teaching Hospital. Health_Based Research 2018; 4 (1) :63-76 URL: http://hbrj.kmu.ac.ir/article-1-244-fa.html
صالحی شایسته، هاشمی فاطمه، عوض نژاد نصرت، کرمی رباطی فاطمه. تأثیر آموزش مشارکتی مهارتهای مثبتاندیشی بر مهارتهای ارتباطی پرستاران در بخش اورژانس یک بیمارستان آموزشی. پژوهش های سلامت محور. 1397; 4 (1) :63-76