به نام خداوند بخشاینده مهربان
   [صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 2 - ( فصلنامه تابستان 1398 ) ::
جلد 5 شماره 2 صفحات 187-201 برگشت به فهرست نسخه ها
ارتباط کیفیت خدمت ارائه شده به بیماران دیابتی نوع دو با خودارزیابی
عباس دانش کهن ، احسان زارعی ، جعفر صادق تبریزی ، فاطمه رنجبر
چکیده:   (165 مشاهده)
ارتباط کیفیت خدمت ارائه شده به بیماران دیابتی نوع دو با خودارزیابی
 
عباس دانش­ کهن۱، احسان زارعی۱، جعفرصادق تبریزی۲، فاطمه رنجبر۳*
 

۱. استادیار، گروه مدیریت، سیاست‌گذاری و اقتصاد سلامت، دانشکده مدیریت و آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید‌بهشتی، تهران، ایران
۲. استاد، گروه مدیریت بهداشت و درمان، دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، ایران
۳. کارشناس ارشد مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، گروه آموزشی بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت و ایمنی، دانشگاه علوم پزشکی شهید‌بهشتی، تهران، ایران
* نویسنده مسئول:  فاطمه رنجبر
آدرس: تهران‌، بزرگراه شهید چمران، خیابان یمن، دانشکده بهداشت و ایمنی، دانشگاه علوم پزشکی شهید‌بهشتی
تلفن: ۲۲۴۳۲۰۴۰-۰۲۱                            Email: fatemeh_ranjbar@sbmu.ac.ir                                
چکیده:

مقدمه: تضمین مراقبت‌های با کیفیت بالا برای بیماران دیابتی، از چالش نظام‌های مراقبت سلامت در سراسر جهان است. هدف این مطالعه بررسی ارتباط کیفیت خدمت ارائه شده به بیماران دیابتی نوع دو با خودارزیابی در مراکز خدمات جامع سلامت بود.
روش بررسی: این مطالعه توصیفی- تحلیلی به صورت مقطعی در سال ۱۳۹۷ در ده مرکز خدمات جامع سلامت واقع در جنوب شهر تهران و بر روی ۲۰۳ نفر از بیماران مبتلا به دیابت نوع دو که به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شده بودند، انجام شد. ابزار گردآوری داده‌‌ها پرسشنامه اندازه‌گیری جامع کیفیت در سلامت بود. از آزمون‌های آماری T-Test، آنالیز واریانس و رگرسیون لجستیک برای تحلیل داده‌ها استفاده شد. داده‌ها در نرم‌افزار آماری SPSS نسخه ۲۲ وارد شدند.
یافته‌ها: از دید بیماران، میانگین امتیاز کیفیت خدمات ۷/۴٧ بود. بالاترین میانگین امتیاز کیفیت خدمات مربوط به اعتماد و استمرار خدمت بود و گروه حمایتی و پیشگیری کمترین میانگین امتیاز را کسب کردند. ارتباط آماری معنادار بین کیفیت خدمت و خودارزیابی کنترل دیابت در ۱۲ ماه گذشته وجود داشت ( P= 0.007 ). همچنین بین کیفیت خدمت با عارضه دیابتی رابطه معنادار یافت شد ( P = 0.04 ). با افزایش هر یک واحد کیفیت خدمت، شانس ویزیت طبق استاندارد به میزان ۲۷ درصد افزایش معنادار داشت (P = 0.013 ).
بحث و نتیجه‌گیری: طراحی و اجرای مداخلاتی به منظور افزایش حمایت اجتماعی از بیماران و تبادل تجربیات آن‌ها با یکدیگر و نیز آموزش گروه سلامت به منظور بهبود بعد پیشگیری و بعد ایمنی در مراقبت‌ها ضروری است.
 
واژگان کلیدی: کیفیت خدمت، دیابت نوع دو، مراکز خدمات جامع سلامت، اهمیت، عملکرد
 
ارجاع: دانش‌ کهن عباس‌، زارعی احسان‌، صادق‌تبریزی جعفر، رنجبر فاطمه.  ارتباط کیفیت خدمت ارائه شده به بیماران دیابتی نوع دو با خودارزیابی. مجله پژوهش‌های سلامت محور ۱۳۹۸؛ ۵(۲): ۲۰۱-۱۸۷.
واژه‌های کلیدی: کیفیت خدمت، دیابت نوع دو، مراکز خدمات جامع سلامت، اهمیت، عملکرد
متن کامل [PDF 1374 kb]   (44 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Daneshkohan A, Zarei E, Sadegh Tabrizi J, Ranjbar F. The Relationship of Quality of Services Provided to Type 2 Diabetic Patients with Self- assessment in Comprehensive Health Service Centers. Health_Based Research. 2019; 5 (2) :187-201
URL: http://hbrj.kmu.ac.ir/article-1-340-fa.html

دانش کهن عباس، زارعی احسان، صادق تبریزی جعفر، رنجبر فاطمه. ارتباط کیفیت خدمت ارائه شده به بیماران دیابتی نوع دو با خودارزیابی. پژوهش های سلامت محور. 1398; 5 (2) :187-201

URL: http://hbrj.kmu.ac.ir/article-1-340-fa.html



دوره 5، شماره 2 - ( فصلنامه تابستان 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پژوهش های سلامت محور Journal of Health Based Research
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4106