ارزیابی عملکرد کتابخانههای دانشکدهای دانشگاه علوم پزشکی شهر کرمان بر اساس مدل امتیازی متوازن
صدیقه زابلی۱، عادل سلیمانی نژاد۲، روح اله زابلی*۳
دریافت مقاله : ۱۶/۰۳/۹۴ دریافت مقاله اصلاح شده: ۰۹/۰۴/ ۹۴ پذیرش مقاله : //
۱ . کارشناس ارشد، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران.
۲ . استادیار، بخش علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهیدباهنر کرمان، کرمان، ایران.
۳ . استادیار، مرکز تحقیقات مدیریت سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج)، تهران، ایران
* نویسنده مسؤول: تهران، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)
تلفن: ۰۹۱۲۲۳۵۱۰۶۷ Email: rouhollah.zaboli@gmail.com
چکیده:
مقدمه: ارزیابی عملکرد، فرآیندی است برای بررسی میزان دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده در سازمان و با اهداف ارزیابی کارایی، رضایتمندی مشتریان و سنجش اثربخشی سازمان صورت میگیرد. کارت امتیازی متوازن ابزاری نوین است که میان اهداف استراتژیک و معیارها ارتباط برقرار نموده و شامل مجموع های از شاخص های ارزیابی عملکرد شامل عملکرد مالی، ارتباطات با مشتری، فرآیندهای داخلی و رشد و یادگیری است. کارت امتیازی متوازن نه تنها یک روش اندازه گیری عملکرد فراگیر و یکپارچه است، بلکه یک سیستم مدیریتی با رویکرد جدید مدیریت استراتژیک میباشد. این پژوهش با هدف ارزیابی عملکرد کتابخانه های دانشکدهای دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام شد.
روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی است که به روش مقطعی انجام شده است. محیط پژوهش کتابخانه های دانشکدهای دانشگاه علوم پزشکی کرمان در شهر کرمان بود. جامعه مورد مطالعه را کارکنان کتابخانه ها و دانشجویان دانشکده ها تشکیل دادند. اطلاعات مورد نیاز به وسیله پرسشنامه گردآوری شد. برای تعیین روایی پرسشنامه، از روایی محتوا و پایایی پرسشنامه براساس آلفای کرونباخ (ضریب پایایی درونی پرسشنامه ٠/٩١ ) تعیین شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش های آماری توصیفی و محاسبه میانگین امتیازات بر مبنای ۵ و انجام آزمونهای کولموگروف- اسمیرنوف و تی تست با استفاد از نرم افزار SPSS نسخه ۲۰ انجام شد.
یافته ها: براساس یافته های تحقیق، میانگین و انحراف معیار ارزیابی عملکرد کتابخانه های دانشکدهای در محور منابع و زیر ساختها ٠/٥٩ ± ٣/٢١، در محور استفاده از خدمات ٠/٦٣ ± ٣/٦١، در محور اثر ٠/٥٣ ± ٣/٤٥ و در محور توسعه و ظرفیت ها ٠/٩٠ ± ٢/٩٥ محاسبه شد. بر اساس یافته ها ارزیابی عملکرد براساس مدل امتیازی متوازن در حد متوسط ارزیابی گردید.
بحث و نتیجه گیری: مدل امتیازی متوازن ابزاری مفید برای ارتقای عملکرد کتابخانه های دانشگاهی است. این مدل از طریق همسوسازی میان استراتژی ها با عملکرد میتواند تأثیر زیادی بر ارتقای عملکرد کتابخانه ها بگذارد.
واژگان کلیدی: کتابخانه، ارزیابی عملکرد، مدل امتیازی متوازن، دانشگاه علوم پزشکی
ارجاع: زابلی صدیقه ، سلیمانی نژاد عادل ، زابلی روح اله . ارزیابی عملکرد کتابخانههای دانشکدهای دانشگاه علوم پزشکی شهر کرمان بر اساس مدل امتیازی متوازن. مجله پژوهش های سلامت محور ۱۳۹۴؛ ۱(۱): ۵۹-۴۷.
|