:: دوره 3، شماره 1 - ( فصلنامه بهار 1396 ) ::
جلد 3 شماره 1 صفحات 69-59 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه بین سرمایه اجتماعی با یادگیری سازمانی در بیمارستان‌های منتخب شهرستان زابل
مرضیه یوسفی ، مسعود عارف نژاد ، احمد صادقی ، علی رضا یوسفی
چکیده:   (3863 مشاهده)
رابطه بین سرمایه اجتماعی با یادگیری سازمانی در بیمارستان‌های منتخب شهرستان زابل
 
مرضیه یوسفی۱، مسعود عارف‌نژاد۲، احمد صادقی۳، علیرضا یوسفی۴*

۱. دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت خدمات بهداشتی- درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران.
۲. استادیار، گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی زابل، زابل، ایران.
۳. استادیار، گروه بهداشت عمومی، دانشکده علوم پزشکی اسفراین، اسفراین، ایران.
۴. دانشجوی دکترا، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران.
* نویسنده مسئول: شیراز، ساختمان دیاموند (الماس)، خیابان قصرالدشت، کوچه ۲۹، دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی، گروه مدیریت خدمات بهداشتی- درمانی
تلفن: ۰۷۱۳۲۳۴۰۷۷۵                                                                                         Email: alirezayusefi67@gmail.com

چکیده:
 
مقدمه: با توجه به اهمیت یادگیری سازمانی و سرمایه اجتماعی در افزایش کارایی و بهره‌وری در سازمان‌ها، مطالعه حاضر باهدف تعیین ارتباط بین سرمایه اجتماعی و یادگیری سازمانی در بیمارستان‌های منتخب شهرستان زابل در سال ۱۳۹۴ انجام شد.
روش بررسی: مطالعه حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی بود که به‌صورت مقطعی بر روی ۲۹۰ نفر از کارکنان دو بیمارستان شهرستان زابل انجام گرفت. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه یادگیری سازمانی گومز و پرسشنامه سرمایه اجتماعی ناهاپیت بود. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری T-test، ANOVA و ضریب همبستگی پیرسون در نرم‌افزار آماری SPSS نسخه ۲۳ تحلیل گردید.
یافته ­ها: میانگین سنی کارکنان مورد بررسی ٧/٠١ ± ٣٠/٤٧ سال بود. اکثر پاسخگویان مرد (۵۶%)، دارای تحصیلات کارشناسی (۶۰%) و وضعیت استخدامی قراردادی (۴۷%) بودند. نتایج نشان داد بین سرمایه اجتماعی و یادگیری سازمانی رابطه معنادار و مستقیمی وجود دارد (٠/٠٠١ =P). بین سن و سرمایه اجتماعی (٠/٠٢٩ =P) و همچنین بین سن ( ٠/٠١٧=P) و سطح تحصیلات ( ٠/٠٤ =P) با ظرفیت یادگیری سازمانی ارتباط معنی‌دار آماری مشاهده گردید.
بحث و نتیجه‌گیری: وضعیت دو مؤلفه سرمایه اجتماعی و یادگیری سازمانی در سطح متوسط برآورد شد. در این باره با ایجاد تیم‌های کاری، تفویض بیشتر اختیار به کارکنان، ایجاد روابط کاری مناسب بین کارکنان و غنی‌سازی شغل می‌توان زمینه رشد سرمایه اجتماعی و توسعه یادگیری سازمانی را در بیمارستان‌های مورد بررسی فراهم آورد.
 
واژگان کلیدی: سرمایه اجتماعی، یادگیری سازمانی، بیمارستان آموزشی
 
ارجاع: یوسفی مرضیه‌، عارف نژاد مسعود‌، صادقی احمد‌، یوسفی علیرضا. رابطه بین سرمایه اجتماعی با یادگیری سازمانی در بیمارستان‌های منتخب شهرستان زابل. مجله پژوهش­های سلامت محور ۱۳۹۶؛ ۳(۱): ۶۹-۵۹.

 
واژه‌های کلیدی: سرمایه اجتماعی، یادگیری سازمانی، بیمارستان آموزشی
متن کامل [PDF 743 kb]   (979 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 1 - ( فصلنامه بهار 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها