آمادگی بیمارستانهای آموزشی برای جذب گردشگران پزشکی بر اساس استانداردهای سازمان محورکمیسیون مشترک بین الملل: یک مطالعه موردی
احسان زارعی۱، صادق احمدی کشکولی۲، محمد جواد خزلی۳، فراست فضلی اوچ حصار۴، عادله عزیزی۵،
عباس شمس الدینی لری۶*
۱. استادیار، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
۲. کارشناس ارشد، دانشکده علوم پزشکی گراش،گراش، ایران
۳. کارشناس ارشد، دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
۴. دانشجوی کارشناسی ارشد، دفتر تحقیقات و فناوری دانشجویان، دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
۵. کارشناس ارشد، دانشکده علوم پزشکی لارستان، لارستان، ایران
۶. کارشناس ارشد، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
* نویسنده مسئول: شیراز، خیابان قصر دشت، کوچه ۲۹، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی
تلفن: ۰۷۱۳۶۲۰۳۵۹۶ Email: nemazarah@yahoo.com چکیده:
مقدمه: توانایی جذب گردشگر در بازارهای بینالمللی سلامت به وجود استانداردهای کیفیت وابسته است. این مطالعه با هدف تعیین وضعیت بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر اساس استانداردهای سازمان محور کمیسیون مشترک بینالملل انجام گرفت. روش بررسی: این مطالعه توصیفی در ۴ بیمارستان منتخب آموزشی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران انجام شد. جمعآوری دادهها با استفاده از پرسشنامههای استاندارد سازمان محور کمیسیون مشترک بینالملل که دارای ۷۶ سؤال و ۶ حیطه بهبود کیفیت و ایمنی بیمار، پیشگیری و کنترل عفونت، اداره رهبری و هدایت، ایمنی و مدیریت تأسیسات، آموزش و صلاحیت کارکنان، مدیریت اطلاعات و ارتباطات بود، انجام شد. از آمارهای توصیفی میانگین و درصد استفاده شد. دادهها در نرمافزار آماری SPSS نسخه ۲۰ وارد شدند. یافتهها: میزان رعایت استانداردهای سازمان محور در بیمارستانهای مورد مطالعه، ٨١/٢ درصد بود که نشان از آمادگی نسبی مطابق با استانداردهای کمیسیون مشترک بینالملل در جذب گردشگران پزشکی داشت. بیشترین میزان رعایت استانداردها مربوط به حیطه ایمنی و مدیریت تسهیلات با ٨٤/٤ درصد انطباق و کمترین میزان مربوط به حیطه بهبود کیفیت و ایمنی بیمار با ٧٥/٢ درصد انطباق به دست آمد. بحث و نتیجهگیری: بیمارستانها برای نزدیک شدن به استانداردهای بینالمللی و دریافت گواهی اعتباربخشی بینالمللی باید به حیطه بهبود کیفیت و ایمنی بیمار توجه بیشتری داشته و با اقدامات اصلاحی، استانداردهای لازم در این حیطه را ارتقاء دهند.
Zarei E, Ahmadi Kashkoli S, Khezeli M J, Fazli Ouchhesar F, Azizi A, Shamsadini Lori A. Readiness of Teaching Hospitals to Attract Medical Tourists Based On Organization-Oriented Standards of Joint Commission International (JCI): a case study. Health_Based Research 2017; 3 (3) :253-265 URL: http://hbrj.kmu.ac.ir/article-1-197-fa.html
زارعی احسان، احمدی کشکولی صادق، خزلی محمدجود، فضلی اوچ حصار فراست، عزیزی عادله، شمس الدینی لری عباس. آمادگی بیمارستانهای آموزشی برای جذب گردشگران پزشکی بر اساس استانداردهای سازمان محورکمیسیون مشترک بین الملل: یک مطالعه موردی. پژوهش های سلامت محور. 1396; 3 (3) :253-265