:: دوره 3، شماره 3 - ( فصلنامه پاییز 1396 ) ::
جلد 3 شماره 3 صفحات 265-253 برگشت به فهرست نسخه ها
آمادگی بیمارستان‌های آموزشی برای جذب گردشگران پزشکی بر اساس استاندارد‌های سازمان محورکمیسیون مشترک بین الملل: یک مطالعه موردی
احسان زارعی، صادق احمدی کشکولی، محمدجود خزلی، فراست فضلی اوچ حصار، عادله عزیزی، عباس شمس الدینی لری*
چکیده:   (2031 مشاهده)
آمادگی بیمارستان‌‌های آموزشی برای جذب گردشگران پزشکی بر اساس استاندارد‌های سازمان محورکمیسیون مشترک بین الملل: یک مطالعه موردی
 
احسان زارعی۱، صادق احمدی کشکولی۲، محمد جواد خزلی۳، فراست فضلی اوچ حصار۴، عادله عزیزی۵،
عباس شمس الدینی لری۶*


۱. استادیار، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
۲. کارشناس ارشد، دانشکده علوم پزشکی گراش،گراش، ایران
۳. کارشناس ارشد، دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
۴. دانشجوی کارشناسی ارشد، دفتر تحقیقات و فناوری دانشجویان، دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
۵. کارشناس ارشد، دانشکده علوم پزشکی لارستان، لارستان، ایران
۶. کارشناس ارشد، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
* نویسنده مسئول: شیراز، خیابان قصر دشت، کوچه ۲۹، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی
تلفن: ۰۷۱۳۶۲۰۳۵۹۶                                  Email: nemazarah@yahoo.com             
     
چکیده:
مقدمه: توانایی جذب گردشگر در بازارهای بینالمللی سلامت به وجود استانداردهای کیفیت وابسته است. این مطالعه با هدف تعیین وضعیت بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر اساس استاندارد‌های سازمان محور کمیسیون مشترک بین‌الملل انجام گرفت.
روش بررسی: این مطالعه توصیفی در ۴ بیمارستان منتخب آموزشی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران انجام شد. جمع‌آوری داده‌ها با استفاده از پرسشنامه‌های استاندارد سازمان محور کمیسیون مشترک بین‌الملل که دارای ۷۶ سؤال و ۶ حیطه بهبود کیفیت و ایمنی بیمار، پیشگیری و کنترل عفونت، اداره رهبری و هدایت، ایمنی و مدیریت تأسیسات، آموزش و صلاحیت کارکنان، مدیریت اطلاعات و ارتباطات بود، انجام شد. از آمار‌های توصیفی میانگین و درصد استفاده شد. داده‌ها در نرم‌افزار آماری SPSS نسخه ۲۰ وارد شدند.
یافته‌ها: میزان رعایت استانداردهای سازمان محور در بیمارستان‌های مورد مطالعه، ٨١/٢ درصد بود که نشان از آمادگی نسبی مطابق با استانداردهای کمیسیون مشترک بین‌الملل در جذب گردشگران پزشکی داشت. بیشترین میزان رعایت استانداردها مربوط به حیطه ایمنی و مدیریت تسهیلات با ٨٤/٤ درصد انطباق و کمترین میزان مربوط به حیطه بهبود کیفیت و ایمنی بیمار با ٧٥/٢ درصد انطباق به دست آمد.
بحث و نتیجه‌گیری: بیمارستان‌ها برای نزدیک شدن به استانداردهای بین‌المللی و دریافت گواهی اعتباربخشی بین‌المللی باید به حیطه بهبود کیفیت و ایمنی بیمار توجه بیشتری داشته و با اقدامات اصلاحی، استانداردهای لازم در این حیطه را ارتقاء دهند.
 
واژگان کلیدی: گردشگری پزشکی، کمیسیون مشترک بین‌الملل، تضمین کیفیت، استانداردهای سازمان محور، بیمارستان آموزشی
 
ارجاع: زارعی احسان‌، احمدی کشکولی صادق‌، خزلی محمد جواد‌، فضلی اوچ حصار فراست‌، عزیزی عادله‌، شمس الدینی لری عباس.  آمادگی بیمارستان‌های آموزشی برای جذب گردشگران پزشکی بر اساس استاندارد‌های سازمان محورکمیسیون مشترک بین‌الملل: یک مطالعه موردی. مجله پژوهش‌های سلامت محور ۱۳۹۶؛ ۳(۳): ۲۶۵-۲۵۳.
واژه‌های کلیدی: کلمات کلیدی: گردشگری پزشکی، کمیسیون مشترک بین‌الملل، تضمین کیفیت، استانداردهای سازمان محور، بیمارستان آموزشی
متن کامل [PDF 795 kb]   (638 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 3 - ( فصلنامه پاییز 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها