به نام خداوند بخشاینده مهربان
   [صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
داوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
مشاوران علمی::
راهنمای حق تکثیر::
::
..
ORCid
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
تقویم
..
:: دوره 4، شماره 1 - ( فصلنامه بهار 1397 ) ::
جلد 4 شماره 1 صفحات 76-63 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش مشارکتی مهارت‌های مثبت‌اندیشی بر مهارت‌های ارتباطی پرستاران در بخش اورژانس یک بیمارستان آموزشی
شایسته صالحی ، فاطمه هاشمی ، نصرت عوض نژاد ، فاطمه کرمی رباطی
چکیده:   (3122 مشاهده)
تأثیر آموزش مشارکتی مهارت‌های مثبت‌اندیشی بر مهارت‌های ارتباطی پرستاران در بخش اورژانس یک بیمارستان آموزشی
 
شایسته صالحی۱، فاطمه هاشمی۲*، نصرت عوض نژاد۳، فاطمه کرمی رباطی۴
 
۱. دانشیار، دکترای پرستاری، مرکز تحقیقات سلامت جامعه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
۲ . کارشناس ارشد، بیمارستان افضلیپور، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
۳ . کارشناس ارشد، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
۴ . کارشناس ارشد، پایگاه تحقیقات بالینی، بیمارستان افضلیپور، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
* نویسنده مسئول: کرمان، بزرگراه امام خمینی (ره)، جنب دانشگاه شهید باهنر، مرکز آموزشی درمانی افضلیپور
تلفن: ۰۳۴۳۱۳۲۸۰۰۰                                                              Email: fa.hashemi۲۹۹@yahoo.com
چکیده:مقدمه: ارتباط صحیح پرستاران با بیماران موجب ارتقای پیامدهای درمانی و افزایش روند بهبودی بیماران می­شود. یکی از مهم‌ترین روش‌های بهبود مهارت‌های ارتباطی به­عنوان بخش مهم و ضروری در ارائه خدمات پرستاری، نحوه نگرش و بازخورد وی نسبت به پدیده‌های مختلف و ایجاد آمادگی لازم درونی برای ایجاد تغییرات مثبت در حوزه شناختی او است. هدف مطالعه حاضر، بررسی تأثیر آموزش مشارکتی مهارت‌های مثبت­اندیشی بر مهارت‌های ارتباطی پرستاران بخش اورژانس بیمارستان آموزشی منتخب در شهر کرمان بود.
روش بررسی: مطالعه تحلیلی حاضر از نوع مداخله‌ای بود که بر روی ۶۰ پرستار واحد اورژانس بیمارستان آموزشی منتخب بر روی گروه آزمایش و کنترل انجام شد. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه مهارت‌های ارتباطی کوئین دام بود. گروه آزمایش طی ۹ جلسه، آموزش مشارکتی مهارت‌های مثبت‌اندیشی را دریافت کردند.  برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون‌های آماری تی مستقل، آنووا و تحلیل کوواریانس تک متغیری استفاده شد. داده‌ها در نرم افزار آماری SPSS نسخه ۲۲ وارد شدند.
یافته­ ها: میانگین نمره کل مهارت‌های ارتباطی گروه آزمایش افزایش یافت. بین میانگین نمرات مهارت‌های گوش دادن، توانایی دریافت و ارسال پیام، کنترل عاطفی، ارتباط توأم با قاطعیت و بینش نسبت به فرایند ارتباط پرستاران برحسب عضویت گروهی در مرحله پس‌آزمون تفاوت معنی‌داری وجود داشت
(P <0.05).
بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به مؤثر بودن آموزش مهارت‌های مثبت‌اندیشی در افزایش مهارت‌های ارتباطی پرستاران، توصیه می‌شود تمهیداتی اندیشیده شود تا آموزش این مهارت‌ها از ابتدای آموزش دانشجویان پرستاری فراهم شود.
 
واژگان کلیدی: آموزش مشارکتی، مهارت‌های مثبت اندیشی، مهارت‌های ارتباطی، پرستاران، بخش اورژانس، بیمارستان آموزشی
 
ارجاع: صالحی شایسته، هاشمی فاطمه، عوض نژاد نصرت، کرمی رباطی فاطمه.  تأثیر آموزش مشارکتی مهارت‌های مثبت‌اندیشی بر مهارت‌های ارتباطی پرستاران در بخش اورژانس یک بیمارستان آموزشی. مجله پژوهش­های سلامت محور ۱۳۹۷؛ ۴(۱): ۷۶-۶۳.
واژه‌های کلیدی: آموزش مشارکتی، مهارت‌های مثبت اندیشی، مهارت‌های ارتباطی، پرستاران، بخش اورژانس، بیمارستان آموزشی
متن کامل [PDF 1166 kb]   (734 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Salehi S, Hashemi F, Avaznejad N, Karami F. The Effect of Participatory Teaching of Positive Thinking Skills on Nurses Communication Skills in the Emergency Department of a Teaching Hospital. Health_Based Research 2018; 4 (1) :63-76
URL: http://hbrj.kmu.ac.ir/article-1-244-fa.html

صالحی شایسته، هاشمی فاطمه، عوض نژاد نصرت، کرمی رباطی فاطمه. تأثیر آموزش مشارکتی مهارت‌های مثبت‌اندیشی بر مهارت‌های ارتباطی پرستاران در بخش اورژانس یک بیمارستان آموزشی. پژوهش های سلامت محور. 1397; 4 (1) :63-76

URL: http://hbrj.kmu.ac.ir/article-1-244-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 1 - ( فصلنامه بهار 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پژوهش های سلامت محور Journal of Health Based Research
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645