:: دوره 5، شماره 2 - ( فصلنامه تابستان 1398 ) ::
جلد 5 شماره 2 صفحات 131-149 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی عوامل مؤثر بر اجرای فرآیندهای بسته ارتقای کیفیت هتلینگ طرح تحول سلامت:یک مطالعه کیفی
نسرین شعربافچی زاده ، سعید کریمی، مرتضی انصاری
چکیده:   (666 مشاهده)
شناسایی عوامل مؤثر بر اجرای فرآیندهای بسته ارتقای کیفیت هتلینگ طرح تحول سلامت:
یک مطالعه کیفی

 
نسرین شعربافچی‌زاده۱، سعید کریمی۲، مرتضی انصاری۳*

۱. استادیار، مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
۲. دانشیار، مرکز تحقیقات مدیریت و اقتصاد سلامت، دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
۳. دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
* نویسنده مسئول: اصفهان، هزارجریب، دانشگاه علوم پزشکی، دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی
تلفن: ۷۹۲۳۰۷۱ ۰۳۱۳                                                     Email: mortezaansari.nahim@yahoo.com                       
چکیده:
مقدمه: بسته ارتقای کیفیت هتلینگ طرح تحول سلامت فرصتی بی‌سابقه را در راستای بهینه‌سازی خدمات هتلینگ در اختیار مدیران وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی قرار داد. در مطالعه حاضر به بررسی دیدگاه مدیران در خصوص چالش‌ها و فرصت‌های این بسته از طرح تحول سلامت پرداخته شد.
روش بررسی: مطالعه کیفی حاضر از نوع پدیدارشناسی بود. ۱۵ نفر از مدیران بیمارستانی و مدیران ستادی منتخب شاغل در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. میانگین مدت مصاحبه‌ها ۲۵ دقیقه بود و کلیه مصاحبه‌ها با استفاده از روش تحلیل محتوا و نرم‌افزار MAXQDA نسخه ۱۰ تحلیل گردید.
یافته‌ها: چالش‌های شناسایی شده در ۶ کد اصلی و ۲۴ کد فرعی شناسایی شدند. کدهای اصلی شامل ابعاد مالی، مدیریتی و برنامه‌‌ریزی، نظارت و ارزیابی، موارد قانونی، تجهیزات و امکانات و ساختمان بودند. فرصت‌های شناسایی شده نیز ۴ کد اصلی شامل مزیت‌های اصلی حوزه هتلینگ، رضایت بیماران، فرصت‌های مدیریتی و فرآیندی و فرصت‌های ساختاری و زیر ساختی و ۱۰ کد فرعی بود.
بحث و نتیجه‌گیری: لازم است اقداماتی از قبیل تخصیص عادلانه بودجه، آموزش مدیران و نظارت بیشتر جهت جلوگیری از اتلاف منابع، مستمر بودن منابع و تخصیص منابع بر اساس نیاز واقعی، تخـصیص بـودجه طبق ضـوابط و هزینه کرد مـطابق دستورالعـمل توسط سیاست‌گذاران بخش سلامت در دستور کار قرار گیرد.
 
واژگان کلیدی: هتلینگ، بیمارستان‌، طرح تحول نظام سلامت، مدیران نظام سلامت
 
ارجاع: شعربافچی زاده نسرین، کریمی سعید، انصاری مرتضی.  شناسایی عوامل مؤثر بر اجرای فرآیندهای بسته ارتقای کیفیت هتلینگ طرح تحول سلامت: یک مطالعه کیفی. مجله پژوهش­های سلامت محور ۱۳۹۸؛ ۵(۲): ۴۹-۱۳۱.
واژه‌های کلیدی: هتلینگ، بیمارستان‌، طرح تحول نظام سلامت، مدیران نظام سلامت
متن کامل [PDF 1551 kb]   (147 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي |



XML   English Abstract   Print



دوره 5، شماره 2 - ( فصلنامه تابستان 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها