:: دوره 5، شماره 2 - ( فصلنامه تابستان 1398 ) ::
جلد 5 شماره 2 صفحات 201-187 برگشت به فهرست نسخه ها
ارتباط کیفیت خدمت ارائه شده به بیماران دیابتی نوع دو با خودارزیابی
عباس دانش کهن ، احسان زارعی ، جعفر صادق تبریزی ، فاطمه رنجبر
چکیده:   (3370 مشاهده)
ارتباط کیفیت خدمت ارائه شده به بیماران دیابتی نوع دو با خودارزیابی
 
عباس دانش­ کهن۱، احسان زارعی۱، جعفرصادق تبریزی۲، فاطمه رنجبر۳*
 

۱. استادیار، گروه مدیریت، سیاست‌گذاری و اقتصاد سلامت، دانشکده مدیریت و آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید‌بهشتی، تهران، ایران
۲. استاد، گروه مدیریت بهداشت و درمان، دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، ایران
۳. کارشناس ارشد مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، گروه آموزشی بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت و ایمنی، دانشگاه علوم پزشکی شهید‌بهشتی، تهران، ایران
* نویسنده مسئول:  فاطمه رنجبر
آدرس: تهران‌، بزرگراه شهید چمران، خیابان یمن، دانشکده بهداشت و ایمنی، دانشگاه علوم پزشکی شهید‌بهشتی
تلفن: ۲۲۴۳۲۰۴۰-۰۲۱                            Email: fatemeh_ranjbar@sbmu.ac.ir                                
چکیده:

مقدمه: تضمین مراقبت‌های با کیفیت بالا برای بیماران دیابتی، از چالش نظام‌های مراقبت سلامت در سراسر جهان است. هدف این مطالعه بررسی ارتباط کیفیت خدمت ارائه شده به بیماران دیابتی نوع دو با خودارزیابی در مراکز خدمات جامع سلامت بود.
روش بررسی: این مطالعه توصیفی- تحلیلی به صورت مقطعی در سال ۱۳۹۷ در ده مرکز خدمات جامع سلامت واقع در جنوب شهر تهران و بر روی ۲۰۳ نفر از بیماران مبتلا به دیابت نوع دو که به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شده بودند، انجام شد. ابزار گردآوری داده‌‌ها پرسشنامه اندازه‌گیری جامع کیفیت در سلامت بود. از آزمون‌های آماری T-Test، آنالیز واریانس و رگرسیون لجستیک برای تحلیل داده‌ها استفاده شد. داده‌ها در نرم‌افزار آماری SPSS نسخه ۲۲ وارد شدند.
یافته‌ها: از دید بیماران، میانگین امتیاز کیفیت خدمات ۷/۴٧ بود. بالاترین میانگین امتیاز کیفیت خدمات مربوط به اعتماد و استمرار خدمت بود و گروه حمایتی و پیشگیری کمترین میانگین امتیاز را کسب کردند. ارتباط آماری معنادار بین کیفیت خدمت و خودارزیابی کنترل دیابت در ۱۲ ماه گذشته وجود داشت ( P= 0.007 ). همچنین بین کیفیت خدمت با عارضه دیابتی رابطه معنادار یافت شد ( P = 0.04 ). با افزایش هر یک واحد کیفیت خدمت، شانس ویزیت طبق استاندارد به میزان ۲۷ درصد افزایش معنادار داشت (P = 0.013 ).
بحث و نتیجه‌گیری: طراحی و اجرای مداخلاتی به منظور افزایش حمایت اجتماعی از بیماران و تبادل تجربیات آن‌ها با یکدیگر و نیز آموزش گروه سلامت به منظور بهبود بعد پیشگیری و بعد ایمنی در مراقبت‌ها ضروری است.
 
واژگان کلیدی: کیفیت خدمت، دیابت نوع دو، مراکز خدمات جامع سلامت، اهمیت، عملکرد
 
ارجاع: دانش‌ کهن عباس‌، زارعی احسان‌، صادق‌تبریزی جعفر، رنجبر فاطمه.  ارتباط کیفیت خدمت ارائه شده به بیماران دیابتی نوع دو با خودارزیابی. مجله پژوهش‌های سلامت محور ۱۳۹۸؛ ۵(۲): ۲۰۱-۱۸۷.
واژه‌های کلیدی: کیفیت خدمت، دیابت نوع دو، مراکز خدمات جامع سلامت، اهمیت، عملکرد
متن کامل [PDF 1374 kb]   (916 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 5، شماره 2 - ( فصلنامه تابستان 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها