ارتباط بین فرهنگ ایمنی بیمار و موانع گزارش دهی خطاهای پزشکی در بین پرستاران بیمارستانهای شهر تهران
عباس دانشکهن۱، سعاد محفوظ پور۲، محمد پالش۱، بابک فضلی اوچ حصار۳، فراست فضلی اوچ حصار۴*
۱. استادیار، گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده مجازی، آموزش پزشکی و مدیریت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
۲. دانشیار، مرکز تحقیقات ارتقاء ایمنی و پیشگیری از مصدومیتها، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران، ایران
۳. مربی، مرکز تحقیقات ارتقاء سلامت، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران
۴. کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، گروه خدمات بهداشتی و درمانی، بیمارستان دکتر شریعتی، تهران، ایران
* نویسنده مسئول: فراست فضلی اوچ حصار
آدرس: تهران، خیابان کارگر شمالی، سه راه جلال آلاحمد، مرکز آموزشی پژوهشی و درمانی، بیمارستان شریعتی
تلفن: ۰۲۱۸۴۹۰۱۰۰۰ Email: farasat.fazli@yahoo.com چکیده:
مقدمه: از دیدگاه سازمان جهانی بهداشت، ایمنی بیمار یک موضوع جدی سلامت عمومی، یکی از ابعاد مهم کیفیت مراقبتهای سلامت و نیز یک پیشنیاز حیاتی پوشش همگانی سلامت میباشد. هدف از این مطالعه بررسی ادراکات پرستاران از فرهنگ ایمنی بیمار، موانع گزارشدهی خطاهای پزشکی و ارتباط بین آنها بود.
روش بررسی: این مطالعه توصیفی- تحلیلی در ۶ بیمارستان دولتی در شهر تهران و بر روی ۴۲۰ پرستار که با استفاده از نمونهگیری چند مرحلهای انتخاب شده بودند؛ انجام شد. از پرسشنامه استاندارد پیمایش بیمارستانی فرهنگ ایمنی بیمار و پرسشنامه محقق ساخته موانع درک شده گزارشدهی خطا استفاده شد. دادهها با استفاده آزمونهای آماری همبستگی، تی تست، آنالیز واریانس و رگرسیون چند متغیره با استفاده از نرمافزار آماری SPSS نسخه ۲۰ تحلیل شدند.
یافتهها: میانگین فرهنگ ایمنی بیمار ۵۲/۰۱ و میانگین امتیاز موانع گزارشدهی خطا ۳/۱۳ بود. انتظارات و اقدامات مدیریت بیشترین میانگین ۶۹/۸ و پاسخ غیرتنبیهی به خطا کمترین میانگین ۲۳/۶ را در بین ابعاد فرهنگ ایمنی بیمار داشتند. ترس از پیامدهای گزارشدهی خطا، مهمترین مانع درک شده گزارشدهی خطا بود (۳/۳۷). بین فرهنگ ایمنی و موانع درک شده گزارشدهی خطا همبستگی معنیدار منفی وجود داشت ( ۱۰/۰۰ >P ).
بحث و نتیجهگیری: راهاندازی سیستم گزارشدهی بینام و حمایت مدیران از گزارشدهی خطا و ارائه بازخورد مثبت به پرستاران از گامهای ضروری بهبود گزارشدهی خطا میباشد.