:: دوره 1، شماره 3 - ( فصلنامه زمستان 1394 ) ::
جلد 1 شماره 3 صفحات 231-240 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی میزان اضطراب اینترنتی در دانشجویان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان
فروغه منتجب، ملوک ترابی، حسین کریمی افشار
چکیده:   (2032 مشاهده)

بررسی میزان اضطراب اینترنتی در دانشجویان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان 

فروغه منتجب١، ملوک ترابی٢*، حسین کریمی افشار٣

 دریافت مقاله:٩٤/٠٨/٠٤           دریافت مقاله اصلاح شده:١١/٠٣/ ٩٤              پذیرش مقاله:٩٤/١٢/١١

١. کارشناس ارشد، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران.

٢. دانشیار، گروه آسیب شناسی فک و صورت، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران.

٣. دانشجوی دکترا،دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران، تهران، ایران.

*نویسنده مسؤول:کرمان،خیابان شفاء،دانشکده دندانپزشکی، بخش آسیب شناسی.

تلفن: 03432119021                            فاکس: 03432118074 m.torabi.p@gmail.com               Email:

چکیده:

مقدمه: اینترنت به علت داشتن ویژگی‌های منحصربه فرد،نظیردسترسی آسان،سهولت استفاده،گمنامی کاربران وهزینه پایین درسال‌های اخیر به یکی ازعمومی‌ترین رسانه‌های جمعی جهان تبدیل شده است. هدف ازانجام این بررسی میزان اضطراب اینترنتی در دانشجویان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بود.

روش بررسی:این مطالعه مقطعی- توصیفی روی ٢٣٥ دانشجوی دندانپزشکی که به روش نمونه‌گیری سرشماری انتخاب شده بودند، انجام شد. ابزار جمع‌آوری اطلاعات شامل پرسشنامه استاندارد اضطراب اینترنتی (شامل ٢٠ گویه) و مشخصات دموگرافیک (سن، جنسیت، سال ورود) و سؤالات مرتبط با استفاده از اینترنت بود. اطلاعات جمع‌آوری شده با استفاده از نرم‌افزارآماریSPSS نسخه ١٨ و انجام تست‌های آماری رگرسیون خطی و آزمون t در سطح معنی‌داری ٥%مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته‌ها: از ٢٣٥ نفر دانشجوی شرکت کننده در این تحقیق، ١٤١ نفر(٦٠%) زن و بقیه مرد با میانگین سنی ٥/٣٦± ٢٣/٨٥ سال بودند. میانگین نمره اضطراب اینترنتی ٨/٣٩ ± ٥٤/٠١ ازحداکثر١٠٠ بود. براین اساس شدت اضطراب اینترنتی ٥٧ نفر(٢٤/٣%) در محدوده نرمال، ١٧٦ نفر (٧٤/٩%) در محدوده اضطراب خفیف اینترنتی و ٢ نفر(٠/٨٠%) دچار اضطراب شدید اینترنتی بودند. بین میانگین نمره اضطراب اینترنتی با متغیر‌های سال ورود به دانشگاه و ساعات استفاده از اینترنت ارتباط آماری معنی‌دار مشاهده شد.

بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به لزوم استفاده بیشتر از اینترنت در امور آموزش، برگزاری دوره‌های آموزشی برای کاربرد سالم اینترنت و جلوگیری از اضطراب اینترنتی توصیه می‌گردد.

واژگان کلیدی: اضطراب اینترنتی، دانشجو، دانشکده دندانپزشکی

ارجاع: منتجب فروغه، ترابی ملوک، کریمی افشارحسین.بررسی میزان اضطراب اینترنتی در دانشجویان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان (سال ١٣٩٤-١٣٩٣). مجله پژوهش‌های سلامت محور ١٣٩٤؛ ١(٣): ٢٤٠-٢٣١.

واژه‌های کلیدی: اضطراب اینترنتی، دانشجو، دانشکده دندانپزشکی
متن کامل [PDF 771 kb]   (561 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |


XML   English Abstract   Print



دوره 1، شماره 3 - ( فصلنامه زمستان 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها