TY - JOUR T1 - The Relationship between Organizational Entrepreneurship and Communications Network in Health Deputy of Ahvaz University of Medical Sciences TT - رابطه وضعیت کارآفرینی سازمانی و شبکه ارتباطات در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز JF - hbrj JO - hbrj VL - 3 IS - 1 UR - http://hbrj.kmu.ac.ir/article-1-116-fa.html Y1 - 2017 SP - 39 EP - 49 KW - Organization KW - Communications network KW - Organizational entrepreneurship KW - Health Vice-chancellor N2 - رابطه وضعیت کارآفرینی سازمانی و شبکه ارتباطات در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز رحیم خدایاری زرنق۱، حمید رواقی۲، نایب فدایی ده چشمه۳، آرمان سندگل۴، خورشید مبصری۵* ۱. استادیار، مرکز تحقیقات مدیریت خدمات بهداشتی-درمانی، قطب علمی آموزش مدیریت سلامت ایران، گروه مدیریت خدمات بهداشتی- درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران. ۲. دانشیار، گروه مدیریت خدمات بهداشتی-درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران. ۳. استادیار، گروه مدیریت خدمات بهداشتی- درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران. ۴. دانشجوی دکترای تخصصی، گروه مدیریت خدمات بهداشتی- درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران. ۵. کارشناس ارشد، گروه پرستاری داخلی -جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران. * نویسنده مسئول: تبریز، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده پرستاری و مامایی تلفن: ۰۴۱۳۳۲۵۱۳۷۹ Email: Rahimzarnagh@gmail.com چکیده: مقدمه: ارتباط مؤثر می‌تواند به عنوان بنیاد سازمان‌های مدرن در نظر گرفته شود. ارتباطات سازمانی اگر اثربخش باشد می‌تواند بستر مناسبی برای کارآفرینی سازمانی مهیا کند. این مطالعه با هدف بررسی رابطه بین وضعیت شبکه ارتباطات و کارآفرینی سازمانی در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز انجام گرفت. روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی– تحلیلی بود که به شیوه مقطعی در سال ۱۳۹۴ انجام گرفت. همه کارکنان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز (۱۰۶ نفر) به صورت سرشماری مورد مطالعه قرار گرفتند که ۹۰ پرسشنامه برگشت داده شد. ابزار گردآوری داده‌ها دو پرسشنامه وضعیت شبکه ارتباطات سازمان شامل ۱۴ سؤال و کارآفرینی سازمانی حاوی ۳۱ سؤال بود. امتیازدهی به سؤالات با استفاده از مقیاس پنج تایی لیکرت انجام شد. داده‌ها در نرم‌افزار آماری SPSS نسخه ۱۶ وارد و با استفاده از آزمون‌های آماری همچون تی تست، آنووا و ضریب همبستگی تحلیل شدند. یافته‌ها: میانگین وضعیت شبکه ارتباطات سازمان ٣/٢٨ و میانگین وضعیت کارآفرینی سازمانی نیز ٣/١٣ بود. نتایج حاصل از آزمون همبستگی اسپیرمن نشان داد که بین وضعیت شبکه ارتباطات سازمان و کارآفرینی سازمانی ارتباط مستقیم و معنادار (٠/٠٠١=P) وجود داشت. بحث و نتیجه‌گیری: داشتن شبکه ارتباطات مناسب و کارا باعث می‌شود که سازمان به صورت بالقوه سازمانی کارآفرین باشد. برای داشتن یک سازمان کارآفرین باید تدابیری اتخاذ گردد که تمام کارکنان در محیط کاری بتوانند روابط صمیمانه و توأم با همکاری با یکدیگر برقرار سازند و سازمان باید در جهت آموزش ارتباطات اثربخش و بهبود فرآیند ارتباطات تلاش کند. واژگان کلیدی: سازمان، شبکه ارتباطات، کارآفرینی سازمانی، معاونت بهداشتی ارجاع: خدایاری رحیم، زرنق رواقی حمید‌، فدایی ده چشمه نایب، سندگل آرمان، مبصری خورشید‌‌. رابطه وضعیت کارآفرینی سازمانی و شبکه ارتباطات در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز. مجله پژوهش ­های سلامت محور ۱۳۹۶؛ ۳(۱): ۴۹-۳۹. M3 ER -