TY - JOUR JF - hbrj JO - Health_Based Research VL - 3 IS - 1 PY - 2017 Y1 - 2017/6/01 TI - The Relationship between Social Capital and Organizational Learning in the Selected Hospitals of Zabol County TT - رابطه بین سرمایه اجتماعی با یادگیری سازمانی در بیمارستان‌های منتخب شهرستان زابل N2 - رابطه بین سرمایه اجتماعی با یادگیری سازمانی در بیمارستان‌های منتخب شهرستان زابل مرضیه یوسفی۱، مسعود عارف‌نژاد۲، احمد صادقی۳، علیرضا یوسفی۴* ۱. دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت خدمات بهداشتی- درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران. ۲. استادیار، گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی زابل، زابل، ایران. ۳. استادیار، گروه بهداشت عمومی، دانشکده علوم پزشکی اسفراین، اسفراین، ایران. ۴. دانشجوی دکترا، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران. * نویسنده مسئول: شیراز، ساختمان دیاموند (الماس)، خیابان قصرالدشت، کوچه ۲۹، دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی، گروه مدیریت خدمات بهداشتی- درمانی تلفن: ۰۷۱۳۲۳۴۰۷۷۵ Email: alirezayusefi67@gmail.com چکیده: مقدمه: با توجه به اهمیت یادگیری سازمانی و سرمایه اجتماعی در افزایش کارایی و بهره‌وری در سازمان‌ها، مطالعه حاضر باهدف تعیین ارتباط بین سرمایه اجتماعی و یادگیری سازمانی در بیمارستان‌های منتخب شهرستان زابل در سال ۱۳۹۴ انجام شد. روش بررسی: مطالعه حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی بود که به‌صورت مقطعی بر روی ۲۹۰ نفر از کارکنان دو بیمارستان شهرستان زابل انجام گرفت. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه یادگیری سازمانی گومز و پرسشنامه سرمایه اجتماعی ناهاپیت بود. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری T-test، ANOVA و ضریب همبستگی پیرسون در نرم‌افزار آماری SPSS نسخه ۲۳ تحلیل گردید. یافته ­ها: میانگین سنی کارکنان مورد بررسی ٧/٠١ ± ٣٠/٤٧ سال بود. اکثر پاسخگویان مرد (۵۶%)، دارای تحصیلات کارشناسی (۶۰%) و وضعیت استخدامی قراردادی (۴۷%) بودند. نتایج نشان داد بین سرمایه اجتماعی و یادگیری سازمانی رابطه معنادار و مستقیمی وجود دارد (٠/٠٠١ =P). بین سن و سرمایه اجتماعی (٠/٠٢٩ =P) و همچنین بین سن ( ٠/٠١٧=P) و سطح تحصیلات ( ٠/٠٤ =P) با ظرفیت یادگیری سازمانی ارتباط معنی‌دار آماری مشاهده گردید. بحث و نتیجه‌گیری: وضعیت دو مؤلفه سرمایه اجتماعی و یادگیری سازمانی در سطح متوسط برآورد شد. در این باره با ایجاد تیم‌های کاری، تفویض بیشتر اختیار به کارکنان، ایجاد روابط کاری مناسب بین کارکنان و غنی‌سازی شغل می‌توان زمینه رشد سرمایه اجتماعی و توسعه یادگیری سازمانی را در بیمارستان‌های مورد بررسی فراهم آورد. واژگان کلیدی: سرمایه اجتماعی، یادگیری سازمانی، بیمارستان آموزشی ارجاع: یوسفی مرضیه‌، عارف نژاد مسعود‌، صادقی احمد‌، یوسفی علیرضا. رابطه بین سرمایه اجتماعی با یادگیری سازمانی در بیمارستان‌های منتخب شهرستان زابل. مجله پژوهش­های سلامت محور ۱۳۹۶؛ ۳(۱): ۶۹-۵۹. SP - 59 EP - 69 AU - Marziye, Yusefi AU - Arefnezhad, Masoud AU - Sadeghi, Ahmad AU - Yusefi, Alireza AD - کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران KW - Social capital KW - Develop the learning capacity KW - Teaching Hospital UR - http://hbrj.kmu.ac.ir/article-1-162-fa.html ER -