TY - JOUR T1 - The effect of education based on health belief model on health promotion behaviors in middle-aged women TT - بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت در زنان میانسال JF - hbrj JO - hbrj VL - 6 IS - 1 UR - http://hbrj.kmu.ac.ir/article-1-391-fa.html Y1 - 2020 SP - 83 EP - 98 KW - Health Belief Model KW - Health-Promotion Behaviors KW - Middle-Aged Women KW - Education N2 - بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت در زنان میانسال فاطمه فهیمی حصاری۱،حمیدرضا زنده طلب۲*، مسعود زارع۲، حمیدرضا بهنام وشانی۳ ۱. دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری سلامت جامعه، گروه سلامت جامعه، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران ۲. مربی، گروه سلامت جامعه، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران ۳. مربی، گروه کودکان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران * نویسنده مسئول: حمیدرضا زنده طلب آدرس: خراسان رضوی، مشهد، خیابان دانشگاه، چهارراه دکترا، خیابان ابن‌سینا، دانشکده پرستاری و مامایی تلفن: ۰۵۱۳۸۵۹۱۵۱۱ Email: zendetalabhr@mums.ac.ir چکیده: مقدمه: ایجاد و توسعه رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت در زنان میانسال تأثیر بالقوه‌ای در پیشبرد سلامتی و کیفیت زندگی آنان دارد. از این رو طراحی مداخلات آموزشی مناسب در این گروه ضروری است. این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت در زنان میانسال انجام گردید. روش بررسی: این مطالعه توصیفی- تحلیلی به صورت مداخله‌ای در سال ۱۳۹۸ بر روی ۶۴ نفر از زنان میانسال مراجعه کننده به دو مرکز جامع خدمات سلامت در مشهد انجام شد. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه استاندارد رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت و پرسشنامۀ محقق ساخته مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بود که قبل و بعد از آموزش در دو گروه مداخله و کنترل تکمیل شد. از آزمون‌های آماری تی مستقل، تی زوجی و من ویتنی یو استفاده گردید. یافته‌ها: قبل از مداخله دو گروه کنترل و مداخله از نظر میانگین نمره کلی رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت همسان بودند اما یک ماه پس از مداخله میانگین نمره کلی رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت و ابعاد آن در گروه مداخله به طور معنی‌داری بالاتر از گروه کنترل بود. بحث و نتیجه‌گیری: آموزش بر اساس الگوی اعتقاد بهداشتی می‌تواند رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت را بهبود بخشد لذا ضرورت دارد در مراکز بهداشتی به مراقبین سلامت آموزش‌های لازم در مورد استفاده از الگوهای تغییر رفتار داده شود. واژگان کلیدی: مدل اعتقاد بهداشتی، رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت، زنان میانسال، آموزش ارجاع: فهیمی حصاری فاطمه، زنده طلب حمیدرضا، زارع مسعود، بهنام وشانی حمیدرضا. بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت در زنان میانسال. مجله پژوهش­های سلامت محور ۱۳۹۹؛ ۶(۱): ۹۸-۸۳. M3 ER -