TY - JOUR JF - hbrj JO - Health_Based Research VL - 1 IS - 1 PY - 2015 Y1 - 2015/7/01 TI - Performance Assessment of Faculty Libraries Affiliated with Kerman University of Medical Sciences Using Balanced Scorecard Model TT - ارزیابی عملکرد کتابخانه‌های دانشکده‌ای دانشگاه علوم پزشکی شهر کرمان بر اساس مدل امتیازی متوازن N2 - ارزیابی عملکرد کتابخانه‌های دانشکده‌ای دانشگاه علوم پزشکی شهر کرمان بر اساس مدل امتیازی متوازن صدیقه زابلی۱، عادل سلیمانی نژاد۲، روح اله زابلی*۳ دریافت مقاله : ۱۶/۰۳/۹۴ دریافت مقاله اصلاح شده: ۰۹/۰۴/ ۹۴ پذیرش مقاله : // ۱ . کارشناس ارشد، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران. ۲ . استادیار، بخش علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهیدباهنر کرمان، کرمان، ایران. ۳ . استادیار، مرکز تحقیقات مدیریت سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج)، تهران، ایران * نویسنده مسؤول: تهران، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) تلفن: ۰۹۱۲۲۳۵۱۰۶۷ Email: rouhollah.zaboli@gmail.com چکیده: مقدمه: ارزیابی عملکرد، فرآیندی است برای بررسی میزان دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده در سازمان و با اهداف ارزیابی کارایی، رضایت­مندی مشتریان و سنجش اثربخشی سازمان صورت می­گیرد. کارت امتیازی متوازن ابزاری نوین است که میان اهداف استراتژیک و معیارها ارتباط برقرار نموده و شامل مجموع ه­ای از شاخص­ های ارزیابی عملکرد شامل عملکرد مالی، ارتباطات با مشتری، فرآیندهای داخلی و رشد و یادگیری است. کارت امتیازی متوازن نه تنها یک روش اندازه­ گیری عملکرد فراگیر و یکپارچه است، بلکه یک سیستم مدیریتی با رویکرد جدید مدیریت استراتژیک می­باشد. این پژوهش با هدف ارزیابی عملکرد کتابخانه­ های دانشکده­ای دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام شد. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی است که به روش مقطعی انجام شده است. محیط پژوهش کتابخانه­ های دانشکده­ای دانشگاه علوم پزشکی کرمان در شهر کرمان بود. جامعه مورد مطالعه را کارکنان کتابخانه ­ها و دانشجویان دانشکده­ ها تشکیل دادند. اطلاعات مورد نیاز به وسیله پرسشنامه گردآوری شد. برای تعیین روایی پرسشنامه، از روایی محتوا و پایایی پرسشنامه براساس آلفای کرونباخ (ضریب پایایی درونی پرسشنامه ٠/٩١ ) تعیین شد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از روش­ های آماری توصیفی و محاسبه میانگین امتیازات بر مبنای ۵ و انجام آزمون‌های کولموگروف- اسمیرنوف و تی تست با استفاد از نرم افزار SPSS نسخه ۲۰ انجام شد. یافته­ ها: براساس یافته­ های تحقیق، میانگین و انحراف معیار ارزیابی عملکرد کتابخانه­ های دانشکده­ای در محور منابع و زیر ساخت­ها ٠/٥٩ ± ٣/٢١، در محور استفاده از خدمات ٠/٦٣ ± ٣/٦١، در محور اثر ٠/٥٣ ± ٣/٤٥ و در محور توسعه و ظرفیت­ ها ٠/٩٠ ± ٢/٩٥ محاسبه شد. بر اساس یافته ­ها ارزیابی عملکرد براساس مدل امتیازی متوازن در حد متوسط ارزیابی گردید. بحث و نتیجه ‌گیری: مدل امتیازی متوازن ابزاری مفید برای ارتقای عملکرد کتابخانه ­های دانشگاهی است. این مدل از طریق همسوسازی میان استراتژی ­ها با عملکرد می­تواند تأثیر زیادی بر ارتقای عملکرد کتابخانه­ ها بگذارد. واژگان کلیدی: کتابخانه، ارزیابی عملکرد، مدل امتیازی متوازن، دانشگاه علوم پزشکی ارجاع: زابلی صدیقه ، سلیمانی نژاد عادل ، زابلی روح اله . ارزیابی عملکرد کتابخانه‌های دانشکده‌ای دانشگاه علوم پزشکی شهر کرمان بر اساس مدل امتیازی متوازن. مجله پژوهش ­ های سلامت محور ۱۳۹۴؛ ۱(۱): ۵۹-۴۷. SP - 47 EP - 59 AU - zaboli, sedigheh AU - solimaninejad, adel AU - zaboli, rouhohllah AD - KW - Balanced Scorecard Model KW - Faculty Libraries KW - Performance Assessment UR - http://hbrj.kmu.ac.ir/article-1-36-fa.html ER -