Health_Based Research
پژوهش های سلامت محور
Health_Based Research
Medical Sciences
http://hbrj.kmu.ac.ir
1
admin
2423-7639
2423-7639
10.22062
fa
jalali
1398
11
1
gregorian
2020
2
1
5
4
online
1
fulltext
fa
نقش سواد سلامت مراقبان بهداشت مدارس در کیفیت زندگی آنان در مدارس مروج سلامت
The Role of School Health Nurses’ Health Literacy in their Quality of Life in Health-Promoting Schools
آموزش بهداشت و خدمات بهداشتی
Health education and health services
پژوهشي
Research
<div style="text-align: center;"><span style="font-size:14px;"><span style="font-family:yekanYW;"><strong>نقش سواد سلامت مراقبان بهداشت مدارس در کیفیت زندگی آنان در مدارس مروج سلامت</strong><br>
<br>
نوشین حسینخانی<sup>۱</sup>، بهنام طالبی<sup>۲*</sup></span></span><br>
</div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:14px;"><span style="font-family:yekanYW;"><sup>۱. کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، تبریز، ایران<br>
۲. استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، تبریز، ایران<br>
* نویسنده مسئول: بهنام طالبی<br>
آدرس: تبریز، اتوبان پاسداران، مجتمع دانشگاه آزاد اسلامی<br>
تلفن: ۳۳۳۰۲۶۹۳ -۰۴۱ Email: btalebi۱۹۷۲@gmail.com </sup></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:14px;"><span style="font-family:yekanYW;"><sup>چکیده:<br>
مقدمه: مراقبان بهداشتی در مدارس مروج سلامت، نقش تعیین کنندهای در اثربخشی این مدارس در ارتقاء سلامت دانشآموزان دارند. هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی نقش سواد سلامت مراقبان بهداشت در کیفیت زندگی آنان در مدارس مروج سلامت نواحی آموزش و پرورش تبریز بود.<br>
روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی بود که در سال ۱۳۹۸ در ۱۷۵ مدرسه مروج سلامت در شهر تبریز انجام شد. تعداد ۱۲۰ نفر از مراقبان بهداشتی مدارس مروج سلامت در نواحی پنجگانه آموزشوپرورش به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای وارد مطالعه شدند. جمعآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه سواد سلامت پژوهشکده علوم و بهداشت جهاد دانشگاهی و پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی بود. برای تحلیل دادهها از مدل معادلات ساختاری استفاده گردید و دادهها در نرمافزار Smart PLS وارد شدند.<br>
یافتهها: نتایج نشان داد کیفیت زندگی و کلیه ابعاد آن شامل سلامت جسمی، عاطفی، محیط و اجتماعی بر اساس کلیه ابعاد سواد سلامت قابل پیشبینی بود.<br>
بحث و نتیجهگیری: ارتقاء سواد سلامت مراقبان بهداشتی مدارس از طریق دورههای آموزش تخصصی، همایشها، مسابقات علمی و بازدیدهای میدانی از مدارس موفق دنیا میتواند ارتقاء کیفیت زندگی آنان را به دنبال داشته باشد.<br>
واژگان کلیدی: سواد سلامت، کیفیت زندگی، ابعاد سلامت، ابعاد کیفیت زندگی، مراقبان سلامت، مدارس مروج سلامت<br>
ارجاع: حسینخانی نوشین، طالبی بهنام. نقش سواد سلامت مراقبان بهداشت مدارس در کیفیت زندگی آنان در مدارس مروج سلامت. مجله پژوهشهای سلامت محور ۱۳۹۸؛ ۵(۴): ۸۲-۳۶۹.</sup></span></span></div>
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:14px;"><span style="font-family:yekanYW;"><sup> </sup></span></span><sup><span style="color:black;"><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:12.0pt;"></span></span></span></sup></div>
<div style="text-align: center;"><strong>The Role of School Health Nurses’ Health Literacy in their Quality of Life in Health-Promoting Schools</strong><br>
<br>
Hosseinkhani Nooshin<sup>1</sup>, Talebi Behnam<sup>2*</sup><br>
</div>
<div style="text-align: justify;">1. MSc in Educational Management, Department of Educational Sciences, Islamic Azad University, Tabriz Branch, Tabriz, Iran<br>
2. Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Islamic Azad University, Tabriz Branch, Tabriz, Iran <br>
*Corresponding Author: Behnam Talebi<br>
Address: Islamic Azad University, Pasdaran Highway, Tabriz<br>
Tel: 009841-33302693 Email: btalebi1972@gmail.com<br>
Abstract:<br>
Background & Objectives: School Health Nurses in health-promoting schools have a decisive role in the effectiveness of these schools in promoting students' health. The main purpose of the present study was to investigate the role of health literacy of health care providers in their quality of life in health-promoting schools of Tabriz education districts.<br>
Methods: The present study was a descriptive-analytical one conducted in 175 health-promoting schools in Tabriz in 2019. A total of 120 school health nurses in health-promoting schools of five education districts were selected using stratified random sampling. Data were collected using the Health Literacy Questionnaire of Iranian Institute for Health Sciences Research and the World Health Organization's Quality of Life Questionnaire. Structural equation modeling was used to analyze data through Smart PLS software.<br>
Results: The results showed that quality of life with all its dimensions including physical health, emotional health, environmental health and social health are predictable based on all dimensions of health literacy.<br>
Conclusion: Improving the health literacy of school health nurses through specialized training courses, conferences, scientific competitions and field visits to successful schools around the world can improve the quality of their lives.<br>
<br>
Key­words: Health Literacy, Quality of Life, Health Dimensions, Quality of Life Dimensions, Health Care Providers, Health-Promoting Schools<br>
<br>
Citation: Hosseinkhani N, Talebi B. The Role of School Health Nurses’ Health Literacy in their Quality of Life in Health-Promoting Schools. Journal of Health Based Research 2020; 5(4): 369-82. [In Persian]<br>
</div>
سواد سلامت, کیفیت زندگی, ابعاد سلامت, ابعاد کیفیت زندگی, مراقبان سلامت, مدارس مروج سلامت
Health Literacy, Quality of Life, Health Dimensions, Quality of Life Dimensions, Health Care Providers, Health-Promoting Schools
369
382
http://hbrj.kmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-423-1&slc_lang=fa&sid=1
Nooshin
Hosseinkhani
نوشین
حسین خانی
nhosseinkhani4@gmail.com
10031947532846005211
10031947532846005211
No
Department of Educational Sciences, Islamic Azad University, Tabriz Branch, Tabriz, Iran
گروه علوم تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، تبریز، ایران
Behnam
Talebi
بهنام
طالبی
btalebi1972@gmail.com
10031947532846005212
10031947532846005212
Yes
Department of Educational Sciences, Islamic Azad University, Tabriz Branch, Tabriz, Iran
گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، تبریز، ایران