Health_Based Research
پژوهش های سلامت محور
Health_Based Research
Medical Sciences
http://hbrj.kmu.ac.ir
1
admin
2423-7639
2423-7639
10.22062
fa
jalali
1395
6
1
gregorian
2016
9
1
2
2
online
1
fulltext
fa
تأثیر مدیریت کیفیت بر رضایت شغلی کارکنان بخش اعمال جراحی بیمارستان ولیعصر (عج): "یک مطالعه اقدام پژوهی مشارکتی"
The Impact of Quality Management on Job Satisfaction of Operating Theatre Department Employees of Valiasr Hospital in Tehran: A Participatory Action Research
پژوهشي
Research
<p></p>
<p align="center" dir="RTL"><strong>تأثیر مدیریت کیفیت بر رضایت شغلی کارکنان بخش اعمال جراحی بیمارستان ولیعصر (عج): "یک مطالعه اقدام پژوهی مشارکتی"</strong></p>
<p align="center" dir="RTL"></p>
<p align="center" dir="RTL">علی محمد مصدق راد<sup><span dir="LTR">١</span></sup>، مهناز افشاری<sup>٢*</sup></p>
<div>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;">١. استادیار، گروه علوم مدیریت و اقتصاد بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.</p>
</div>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;">٢. کارشناس ارشد، گروه علوم مدیریت و اقتصاد بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.</p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong><span dir="LTR">*</span></strong> <strong>نویسنده مسئول:</strong> تهران، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشکده بهداشت، گروه علوم مدیریت و اقتصاد بهداشت.</p>
<p dir="ltr" style="text-align: justify;"> <strong><span dir="LTR">Email</span></strong><span dir="LTR">: sadaf_af2007@yahoo.com</span> </p>
<p style="text-align: justify;"><strong>چکیده: </strong></p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"></p><p dir="RTL" style="text-align: justify;"></p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong><em>مقدمه:</em></strong> رضایت شغلی کارکنان بیمارستانها نقش به سزایی در ارائه خدمات با کیفیت به بیماران دارد. هدف از انجام این مطالعه تعیین تأثیر مدیریت کیفیت بر رضایت شغلی کارکنان بیمارستان ولیعصر (عج) تهران بود.</p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong><em>روش بررسی:</em></strong> این پژوهش کاربردی با روش اقدام پژوهی مشارکتی در بخش اعمال جراحی بیمارستان در شش ماهه اول سال ١٣٩٣ انجام شد. رضایت شغلی کارکنان با استفاده از یک پرسشنامه معتبر تعیین و حوزههای نارضایتی کارکنان شناسایی شد. سپس، با استفاده از مدل ده مرحلهای مدیریت کیفیت مصدق راد برنامه ارتقای فرآیندهای کاری و بهبود رضایت شغلی کارکنان بخش اجرا شد. میزان رضایت شغلی کارکنان بخش قبل و بعد از اجرای مداخله با هم مقایسه و با استفاده از نرم افزار <span dir="LTR">SPSS</span> نسخه 18 تحلیل شد.</p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong><em>یافتهها:</em></strong> رضایت شغلی کارکنان قبل از مداخله ٥١/٢ درصد بود. فشار کاری زیاد، شیفتهای فشرده، استرس شغلی بالا، عدم وجود عدالت سازمانی، سیستم پاداش و تشویق نامناسب و عدم توجه به نیازهای کارکنان به ویژه در شیفت شب از علل اصلی نارضایتی کارکنان بود. رضایت شغلی کارکنان در مطالعه ٥٩/٢ درصد بود. اجرای مدیریت کیفیت منجر به افزایش ١٥/٦ درصدی رضایت شغلی کارکنان بخش اعمال جراحی بیمارستان شد. تفاوت میانگین رضایت شغلی کارکنان قبل و بعد از مداخله معنادار بوده است (٠/٠٠٠=<span dir="LTR">P</span>). اصول مدیریت کیفیت نظیر تعهد مدیریت، اقتداردهی کارکنان، کار گروهی و تیمی، اعتماد و همکاری، ارتباطات مؤثر، آموزش و یادگیری مستمر، مشتری مداری و بهبود مستمر بر رضایت شغلی کارکنان تأثیر مثبت دارد.</p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong><em>بحث و نتیجهگیری:</em></strong> به کارگیری یک مدل مناسب مدیریت کیفیت منجر به افزایش رضایت شغلی کارکنان بیمارستانها شود.</p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"></p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong><em>واژگان کلیدی:</em></strong> مدیریت کیفیت، بهبود مستمر کیفیت، رضایت شغلی، بیمارستان، اقدام پژوهی</p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"></p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong>ارجاع:</strong> مصدق راد علی محمد، افشاری مهناز. تأثیر مدیریت کیفیت بر رضایت شغلی کارکنان بخش اعمال جراحی بیمارستان ولیعصر (عج): "یک مطالعه اقدام پژوهی مشارکتی". مجله پژوهشهای سلامت محور ١٣٩٥؛ ٢(٢): ١٥٨-١٤٧.</p>
<p></p>
<p></p>
<p align="center"><strong>The Impact of Quality Management on Job Satisfaction of Operating Theatre Department Employees of Valiasr Hospital in Tehran: A Participatory Action Research</strong></p>
<p align="center"></p>
<p align="center">Mosadeghrad Ali Mohammad<sup>1</sup>, Afshari Mahnaz<sup>3</sup>*</p>
<p>1. Assistant Professor, Department of Health Management and Economics, School of Public Health, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.</p>
<p>2. MSc, Department of Health Management and Economics, School of Public Health, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.</p>
<p>* Correspondence: Department of Health Management and Economics, School of Public Health, Tehran University of Medical Sciences</p>
<p>Tel: 021-42933006 Email: sadaf_af2007@yahoo.com</p>
<p align="center"></p><p></p><p></p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Introduction:</strong> Employees’ job satisfaction has a significant effect on providing high quality services to patients. The aim of this study was to examine the impact of quality management on job satisfaction of Operating Theatre Department employees of Valiasr Hospital in Tehran in 2014.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Methods:</strong> This participatory action research was performed on employees of Operating Theatre Department of Valiasr Hospital in Tehran in the first six months of 2014. Employees’ job satisfaction was measured using a reliable questionnaire and the causes of employees’ dissatisfaction were determined. Then, the employees’ working processes and job satisfaction were improved using a ten-step quality management model provided by Mesdagh Rad. Employees’ job satisfaction was statistically compared before and after the quality management intervention using SPSS 18.</p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Results:</strong> Employees’ job satisfaction was 51.2 percent. High work pressure, compressed shift schedule, high job stress, lack of organizational justice, reward system, and inappropriate encouragement, and lack of attention to the employees’ needs, especially on the night shift, were the main causes of employees’ dissatisfaction. Employees’ satisfaction after intervention was 59.2 percent. The results showed that quality management improved employees’ satisfaction by 15.6 percent. Employees’ job satisfaction before and after the intervention was significantly different (P=0.000). Quality management principles such as management commitment, employees’ empowerment, teamwork, trust and cooperation, effective communication, continuous training and learning, customer focus, and continuous quality improvement have positive effect on employees’ job satisfaction. </p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Conclusion:</strong> Implementing an appropriate quality management model enhances job satisfaction of hospitals employees.</p>
<p style="text-align: justify;"></p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Key­words:</strong> Quality Management, Continuous Quality Improvement, Job Satisfaction, Hospital, Action Research</p>
<p style="text-align: justify;"></p>
<p style="text-align: justify;">­<strong>Citation:</strong> Mosadeghrad AM, Afshari M. The Impact of Quality Management on Job Satisfaction of Operating Theatre Department Employees of Valiasr Hospital in Tehran: A Participatory Action Research. Journal of Health Based Research 2016; 2(2): 147-158.</p>
<p align="center"></p>
<div><p></p></div>
<p></p>
مدیریت کیفیت, بهبود مستمر کیفیت, رضایت شغلی, بیمارستان, اقدام پژوهی
Quality Management, Continuous Quality Improvement, Job Satisfaction, Hospital, Action Research
147
158
http://hbrj.kmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-116-2&slc_lang=fa&sid=1
Ali Mohammad
Mosadeghrad
علی محمد
مصدق راد
mosadeghrad@gmail.com
10031947532846003384
10031947532846003384
No
دانشگاه علوم پزشکی تهران
Mahnaz
Afshari
مهناز
افشاری
sadaf_af2007@yahoo.com
10031947532846003385
10031947532846003385
Yes
دانشگاه علوم پزشکی تهران