fa
jalali
1396
9
1
gregorian
2017
12
1
3
3
online
1
fulltext
fa
دیدگاه مدیران و سرپرستاران بیمارستانهای خصوصی و دولتی شهر تبریز در خصوص
مسئولیتپذیری اجتماعی
The Perspectives of Head Nurses and Managers of Private and Public Hospitals of Tabriz City about Social Responsibility
دیدگاه مدیران و سرپرستاران بیمارستانهای خصوصی و دولتی شهر تبریز در خصوص
مسئولیتپذیری اجتماعی
معصومه قلیزاده۱، علی جنتی۲، یلدا موسیزاده۳*، فرناز امیر شاکری۴، محمدرضا نریمانی۵
١. استادیار ، گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، قطب علمی و آموزشی مدیریت سلامت ایران، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
٢. دانشیار، مرکز تحقیقات مدیریت خدمات بهداشتی درمانی تبریز، پژوهشکده مدیریت سلامت و ارتقای ایمنی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
٣. دانشجوی دکترا، قطب علمی و آموزشی مدیریت سلامت ایران، دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
٤. کارشناس، قطب علمی و آموزشی مدیریت سلامت ایران، دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
٥. کارشناس ارشد، قطب علمی و آموزشی مدیریت سلامت ایران، دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
* نویسنده مسئول: تبریز، خیابان دانشگاه، جنب مرکز آموزشی درمانی شهید مدنی، دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی
تلفن: 04133351048 Email: y.mousazadeh@yahoo.com
چکیده:
مقدمه: مسئولیت اجتماعی از جمله مهمترین عناصر فلسفه وجودی تمامی سازمانها، به ویژه سازمانهایی مانند بیمارستانها میباشد. این مطالعه، با هدف بررسی مسئولیتپذیری اجتماعی از دیدگاه مدیران و سرپرستاران بیمارستانهای دولتی و خصوصی شهر تبریز طراحی و اجرا گردید.
روش بررسی: این مطالعه توصیفی بر روی٥٧ نفر از مدیران و سرپرستاران بیمارستانهای دولتی و خصوصی شهر تبریز که به روش سرشماری انتخاب شده بودند، به صورت مقطعی در سال 1395 انجام شد. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه چهار بخشی و ٢٤ سؤالی تحت عنوان ارزیابی وضعیت مسئولیتپذیری اجتماعی در بیمارستان بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS نسخه 21 استفاده گردید.
یافتهها: بیماران از نظر مدیران و سرپرستاران بیمارستانهای دولتی و خصوصی، مهمترین گروه تأثیرگذار بر فعالیت سازمان به ترتیب با میانگین امتیاز ٣/٧٣ در برابر ١/٨٢ بودند. همچنین از نظر آنان، نزدیک شدن به استانداردهای بینالمللی مهمترین انگیزاننده، به ترتیب با میانگین امتیاز ٣/٢٣ و ٣/٧٠ بود و توجه به تأمینکنندگان به ترتیب با میانگین امتیاز ٣/٧٦ و ٣/٥١ در بیمارستانهای دولتی و خصوصی، مهمترین حوزه مورد تمرکز در مسئولیتپذیری اجتماعی بودند.
بحث و نتیجهگیری: بر اساس نتایج مطالعه، اکثر مدیران و سرپرستاران، با توجه به ماهیت سازمان خود، برداشت متفاوتی از مفهوم مسئولیتپذیری اجتماعی داشتند؛ بنابراین پیشنهاد میشود آموزشهای لازم در خصوص الزامات برقراری مسئولیتپذیری اجتماعی در بیمارستانها، فارغ از ماهیت این بیمارستانها ارائه گردد.
واژگان کلیدی: بیمارستان دولتی، بیمارستان خصوصی، مسئولیتپذیری اجتماعی، مدیران
ارجاع: قلیزاده معصومه، جنتی علی، موسیزاده یلدا، امیر شاکری فرناز، نریمانی محمدرضا. دیدگاه مدیران و سرپرستاران بیمارستانهای خصوصی و دولتی شهر تبریز در خصوص مسئولیت پذیری اجتماعی. مجله پژوهشهای سلامت محور ١٣٩٦؛ ٣(٣): ٢١٦-٢٠٣.
The Perspectives of Head Nurses and Managers of Private and Public Hospitals of Tabriz City about Social Responsibility
Gholizadeh Masumeh1, Janati Ali2, Mousazadeh Yalda3*, Amirshakeri Farnaz4,
Narimani MohamadReza5
1. Assistant Professor, Department of Health Services Management, Iranian Center of Excellence in Health Management, School of Management and Medical Informatics, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran
2. Associate Professor, Tabriz Health Services Management Research Center, Health Management and Safety Promotion Research Institute, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran
3. PhD Student, Iranian Center of Excellence in Health Management, School of Management and Medical Informatics, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran
4. Bsc, Iranian Center of Excellence in Health Management, School of Management and Medical Informatics, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran
5. Msc, Iranian Center of Excellence in Health Management, School of Management and Medical Informatics, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran
*Correspondence: Daneshgah St., School of Management and Medical Informatics, Tabriz.
Tel: 04133351048 Email: y.mousazadeh@yahoo.com
Abstract:
Background & Objectives: Social responsibility is one of the most important elements of the organizations' existential philosophy, especially organizations such as hospitals. This study was conducted to evaluate the perspectives of the managers and head nurses of public and private hospitals in Tabriz/ Iran about social responsibility.
Methods: This cross-sectional descriptive study was performed on 57 head nurses and managers working in public and private hospitals in Tabriz selected by census method in 2016. Data collection tool was a four-part questionnaire including 24 questions for assessing the status of social responsibility in the hospital. Data analysis was performed through SPSS 21 software.
Results: From the perspectives of our subjects in public and private hospitals, patients were the most important group affecting organizations' activities (mean scores: 3.73 and 1.82 respectively), approaching to international standards was the most important motivator (mean scores: 3.23 and 3.70 respectively) and attention to suppliers was the most important focus area (mean scores: 3.76 and 3.51 respectively).
Conclusion: According to the obtained results, most managers and head nurses, based on the type of hospital working in it, had a different conception of social responsibility. Therefore, it is suggested to provide the required trainings in relation to the necessity of establishing social responsibility in hospitals, regardless of the type of hospital.
Keywords: Public hospital, Private hospital, Social responsibility, Managers
Citation: Gholizadeh M, Janati A, Mousazadeh Y, Amirshakeri F, Narimani MR. The Perspectives of Head Nurses and Managers of Private and Public Hospitals of Tabriz City about Social Responsibility. Journal of Health Based Research 2017; 3(3): 203-216.
Public hospital, Private hospital, Social responsibility, Managers
بیمارستان دولتی, بیمارستان خصوصی, مسئولیتپذیری اجتماعی, مدیران
203
216
http://hbrj.kmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-233-1&slc_lang=fa&sid=1
2017/12/25
1396/10/4
2018/03/7
1396/12/16
Masumeh
gholizadeh
Department of Health Services Management, Iranian Center of Excellence in Health Management, School of Management and Medical Informatics, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran
معصومه
قلیزاده
mgholizadehm@gmail.com
0031947532846003197
0031947532846003197
No
دانشگاه علوم پزشکی تبریز
ali
janati
Tabriz Health Services Management Research Center, Health Management and Safety Promotion Research Institute, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran
علی
جنتی
janati1382@gmail.com
0031947532846003198
0031947532846003198
No
دانشگاه علوم پزشکی تبریز
yalda
mousazadeh
Iranian Center of Excellence in Health Management, School of Management and Medical Informatics, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran
یلدا
موسی زاده
y.mousazadeh@yahoo.com
0031947532846003199
0031947532846003199
Yes
دانشگاه علوم پزشکی تبریز
farnaz
amir shakeri
Iranian Center of Excellence in Health Management, School of Management and Medical Informatics, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran
فرناز
امیر شاکری
amirshakeri.farnaz73411@gmail.com
0031947532846003200
0031947532846003200
No
دانشگاه علوم پزشکی تبریز
mohamad reza
narimani
Iranian Center of Excellence in Health Management, School of Management and Medical Informatics, Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran
محمد رضا
نریمانی
m.narimani2006@gmail.com
0031947532846003201
0031947532846003201
No
دانشگاه علوم پزشکی تبریز
fa
توزیع جغرافیایی بیماران مبتلا به ام.اس با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی در شهر کرمان
Determination of Spatial and Temporal distribution of MS Patients in Kerman
توزیع جغرافیایی بیماران مبتلا به ام.اس با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی در شهر کرمان
رسا رئیسی۱، محمدرضا نقصان محمدی۲*، سید علی المدرسی۳
۱. دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده هنر و معماری، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
۲. دانشیار، گروه شهرسازی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه یزد، یزد، ایران
۳. دانشیار، گروه سنجش از دور و GIS، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، یزد، ایران
* نویسنده مسئول: یزد، خیابان امام خمینی، کوچه سهل بن علی، دانشکده هنر و معماری، گروه شهرسازی، حیاط پیرنیا
تلفن: ۰۳۵۳۶۲۲۳۷۰۰ Email: Mohammadi@yazd.ac.ir
چکیده:
مقدمه: مولتیپل اسکلروزیس یک بیماری خودایمنی است که موجب ناتوانی در افراد میشود. عوامل محیطی در ایجاد این بیماری نقش اساسی دارند و از آنجا که جوانان را درگیر میکند، دارای اهمیت بالایی میباشد. با توجه به اینکه گسترش این ضایعه در دنیا یکسان نمیباشد؛ لذا میتوان به کمک سیستم اطلاعات جغرافیایی با اطلاعات مکانی و دادههای توصیفی به ایجاد نقشهها، جداول و نمودار برای تحلیل دادهها پرداخت تا بتوان از پیشرفت بیماری جلوگیری به عمل آورد.
روش بررسی: در این مطالعه توصیفی به بررسی ۱۲۰۰ بیمار مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس در استان کرمان بین سالهای ۱۳۶۷ تا ۱۳۹۴ پرداخته شد. پس از جمعآوری اطلاعات و دادههای مکانی، اقدام به تهیه نقشه توزیع جغرافیایی بیماری در شهر کرمان گردید که بر این مبنا ابتدا در محیط Google Earth، نقاط مدنظر درج و سپس به وسیله تحلیل لکههای داغ، به محل تجمع بیماران در شهر کرمان دست یافته شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که بیشترین بیماران مبتلا به این بیماری در حاشیه شهر کرمان و در منطقه سلسبیل ساکن بودند و کمترین تعداد بیماران در شهرستان کوهبنان و کهنوج اقامت داشتند. همچنین زنان / برابر بیشتر از مردان مبتلا به این بیماری بودند و گروه سنی ۲۰ تا ۳۰ سال بالاترین میزان ابتلا را به خود اختصاص داده بود..
بحث و نتیجهگیری: بهبود زیرساختهای شهری، کاهش تراکم ساختمانی، کنترل مسائل ترافیکی و ارتقاء کیفیت زندگی شهری میتواند منجر به بهبود سلامت بیماران شود.
واژگان کلیدی: بیماری مولتیپل اسکلروزیس، نقشه توزیع جغرافیایی، سیستم اطلاعات جغرافیایی، استان کرمان
ارجاع: رئیسی رسا، نقصان محمدی محمدرضا، المدرسی سید علی. توزیع جغرافیایی بیماران مبتلا به ام.اس با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی در شهر کرمان. مجله پژوهشهای سلامت محور ۱۳۹۶؛ ۳(۳): ۲۲۶-۲۱۷.
The Geographical Distribution of Multiple Sclerosis patients in Kerman City by using Geographic Information System
Raeisi Rasa1, Noghsan Mohammadi Mohammad Reza2*, Almodaresi Seyed Ali3
1. MSc Student, Department of art & Architecture, Yazd Branch, Islamic Azad University, Yazd, Iran.
2. Associate Professor, Art and Architecture College, Yazd University, Yazd, Iran
3. Associate Professor, Engineering College, Department of GIS&RS, Yazd Branch, Islamic Azad University, Yazd, Iran.
*Correspondence: Piranya courtyard, Department of Urban Planning, Faculty of Arts and Architecture, Sahal Ibn al-Ali Alley, Imam Khomeini Street, Yazd, Iran
Tel: 00983536223700 Email: mohammadi@yazd.ac.ir
Abstract:
Background & Objectives: Multiple sclerosis is an autoimmune disease causing disability in . The environmental factors play an important role in disease spread and since youths are affected more, this disease is of a great importance. As the incidence of this disease is not the same around the world, through using geographic information system, the spatial and descriptive data can be used to create maps, tables, and charts for data analysis and preventing the progression of the disease.
Methods: In this descriptive study, 1200 Multiple sclerosis patients in Kerman province between 1987 and 2015 were surveyed. After collecting data and spatial data, the geographical distribution map of the disease was prepared. In this base, first, the points were inserted in the Google Earth and then, the locations of patients' accumulation were found by analyzing the hot spots.
Results: According to the results, the majority of patients were habitants of the margin of Kerman and in the Salsabil area. The lowest numbers of patients were in Kuhbanan and Kahnouj. Women were affected 3.5 times more than men and the age group of 20 to 30 years old had the highest rate of this disease.
Conclusion: Improving urban infrastructures, reducing construction density, controlling traffic problems, and improving the quality of urban life can improve the health of patients.
Keywords: MS Disease, Geographical Distribution Map, Geographic Information System, Kerman Province
Citation: Raeisi R, Noghsan Mohammadi MR, Almodaresi SA. The Geographical Distribution of Multiple Sclerosis patients in Kerman City by using Geographic Information System. Journal of Health Based Research 2017; 3(3): 217-226.
MS Disease, Geographical Distribution Map, Geographic Information System, Kerman Province
بیماری مولتیپل اسکلروزیس, نقشه توزیع جغرافیایی, سیستم اطلاعات جغرافیایی, استان کرمان
217
226
http://hbrj.kmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-231-1&slc_lang=fa&sid=1
2017/12/252017/12/11
1396/9/20
2018/03/72018/04/25
1397/2/5
Rasa
raeisi
Department of art & Architecture, Yazd Branch, Islamic Azad University, Yazd, Iran
رسا
رییسی
Ma.raeisi@iauyazd.ac.ir
0031947532846003202
0031947532846003202
Yes
دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد
MohammadReza
Noghsan Mohammadi
Art and Architecture College, Yazd University, Yazd, Iran
محمدرضا
نقصان محمدی
mohammadi@yazd.ac.ir
0031947532846003203
0031947532846003203
No
دانشگاه یزد
S.Ali
Almodaresi
Engineering College, Department of GIS;RS, Yazd Branch, Islamic Azad University, Yazd, Iran
سید علی
المدرسی
almodaresi@iauyazd.ac.ir
0031947532846003204
0031947532846003204
No
دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد
fa
بررسی ادراک مدیران از ابعاد تنوع در مدیریت بحران در بیمارستان های آموزشی شهر شیراز
Managers' Perceptions of Diversity Dimensions in Crisis Management at Shiraz Teaching Hospitals
بررسی ادراک مدیران از ابعاد تنوع در مدیریت بحران در بیمارستان های آموزشی شهر شیراز
علیرضا یوسفی1*، زهرا کاوسی2، پرنیان نیک منش3
1. دانشجوی دکترا، کمیته تحقیقات دانشجویی، بیمارستان حضرت علی اصغر(ع)، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
2. دانشیار، مرکز تحقیقات منابع انسانی سلامت، گروه مدیریت خدمات بهداشتی- درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
3. کارشناس ارشد، مدیریت بیمارستان حضرت علی اصغر(ع)، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
* نویسنده مسئول: شیراز، خیابان قصرالدشت، حدفاصل سه راه فلسطین و چهارراه ملاصدرا، کوچه 29، ساختمان الماس
تلفن: 07132340778 Email: alirezayusefi67@gmail.com
چکیده:
مقدمه: اصل تنوع امروزه از اصول اساسی فرآیند مدیریت بحران در بیمارستانها به شمار میرود. این فرآیند به دلیل پیچیدگی و تنوع نیازمند توجه جدی است. هدف این پژوهش بررسی ادراک مدیران از ابعاد تنوع در مدیریت بحران در بیمارستانهای آموزشی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود.
روش بررسی: این مطالعه توصیفی - تحلیلی به صورت مقطعی در 10 بیمارستان آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال 1396 انجام شد. 40 نفر از مدیران داخلی، اداری، مالی، حسابداری و پرستاری به روش سرشماری انتخاب و در مطالعه شرکت کردند. دادهها با استفاده از پرسشنامه ابعاد تنوع در مدیریت بحران جمعآوری و با آمارههای توصیفی و آزمونهای همبستگی، t-test، ANOVA و با استفاده از نرمافزار آماری SPSS نسخه 23 تحلیل شدند.
یافته ها: میانگین نمره ادراک مدیران از ابعاد تنوع در مدیریت بحران در مجموع ٣/٤٤ به دست آمد. بالاترین و پایینترین میزان ادراک مدیران به ترتیب از بُعد «شمول و فراگیری برنامه» و «شناخت و مدیریت ریسک» با میانگین ٣/٧٥ و ٣/٢٩ بود. بین میانگین امتیاز بُعد «میزان اعتماد متقابل بین کارکنان و مدیران» و «سابقه کار» رابطه آماری معناداری وجود داشت ( P= ./.4 )
بحث و نتیجهگیری: ادراک مدیران از بُعد «شناخت و مدیریت ریسک» نسبت به سایر ابعاد در سطح پایینتری قرار داشت؛ لذا بایستی مدیران بیمارستان نسبت به استفاده از نتایج حاصل از ارزیابی ریسک حساسیت بیشتری به خرج داده و در برنامهریزیهای خود جهت مدیریت ریسک دارای نگرش سیستمی باشند.
واژگان کلیدی: ادراک، مدیریت بحران، بیمارستان آموزشی، مدیران بیمارستانها
ارجاع: یوسفی علیرضا، کاوسی زهرا، نیک منش پرنیان. بررسی ادراک مدیران از ابعاد تنوع در مدیریت بحران در بیمارستانهای آموزشی شهر شیراز. مجله پژوهشهای سلامت محور 1396؛ 3(3): 236-227.
Managers' Perceptions of Diversity Dimensions in Crisis Management at Shiraz Teaching Hospitals
Yusefi Ali Reza1*, Kavosi Zahra2, Nikmanesh Parnian3
1. PhD Student, Student Research Committee, School of Management and Medical Informatics, Shiraz University of Medical Sciences, Shiraz, Iran.
2. Associate Professor, Health Human Resources Research Center, School of Management & Information Sciences, Shiraz University of Medical Sciences, Shiraz, Iran
3. MSc, Management of Hazrat-e-Aliasghar Hospital, Shiraz University of Medical Sciences, Shiraz, Iran
*Correspondence: School of Management and Medical Informatics, Almas Building, Alley 29, Qasrodasht Ave, Shiraz, Iran.
Tel: 00987132340778 Email: alirezayusefi67@gmail.com
Abstract:
Background & Objectives: Today, the diversity is one of the basic principles in crisis management process in the hospitals. This process requires serious attention due to its complexity and diversity. This study aimed at investigating the managers' perception about diversity dimensions of crisis management in hospitals affiliated to Shiraz University of Medical Sciences.
Methods: This cross-sectional descriptive study was conducted in 10 educational hospitals of Shiraz University of Medical Sciences in 2017. A total of 40 executive, administrative, financial and accounting, and nursing directors were selected through census method and participated in the study. Data were collected using the questionnaire of diversity dimensions in crisis management and analyzed using descriptive statistics, correlation coefficient, t-test and ANOVA tests and through SPSS23 software.
Results: The mean score of managers' perceptions of crisis management dimensions was 3.44. The highest and lowest levels of perceptions of managers were respectively obtained for the "inclusion and learning" dimension (Mean=3.75) and "recognition and risk management" (Mean= 3.29). There was a significant relationship between the mean scores of "mutual trust between staff and managers" and "work experience" (P = 0.04).
Conclusion: Managers' perception of the "recognition and risk management" dimension was lower compared to other dimensions. Therefore, hospital managers should be more sensitive to using risk assessment results and follow a systemic attitude in their risk management plannings.
Keywords: Perception, Crisis Management, Teaching Hospital, Hospital Managers
Citation: Yusefi AR, Kavosi Z, Nikmanesh P. Managers' Perceptions of Diversity Dimensions in Crisis Management at Shiraz Teaching Hospitals. Journal of Health Based Research 2017; 3(3): 227-236.
Perception, Crisis Management, Teaching Hospital, Hospital Managers
ادراک, مدیریت بحران, بیمارستان آموزشی, مدیران بیمارستانها
227
236
http://hbrj.kmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-198-3&slc_lang=fa&sid=1
2017/12/252017/12/112018/03/14
1396/12/23
2018/03/72018/04/252018/04/23
1397/2/3
Ali Reza
Yusefi
Student Research Committee, School of Management and Medical Informatics, Shiraz University of Medical Sciences, Shiraz, Iran
علی رضا
یوسفی
alirezayusefi67@gmail.com
0031947532846003205
0031947532846003205
Yes
دانشگاه علوم پزشکی شیراز
zahra
Kavosi
Health Human Resources Research Center, School of Management & Information Sciences, Shiraz University of Medical Sciences, Shiraz, Iran
زهرا
کاوسی
zhr.kavosi@gmail.com
0031947532846003206
0031947532846003206
No
دانشگاه علوم پزشکی شیراز
Parnian
Nikmanesh
Management of Hazrat-e-Aliasghar Hospital, Shiraz University of Medical Sciences, Shiraz, Iran
پرنیان
نیک منش
Stud5149961841@sums.ac.ir
0031947532846003207
0031947532846003207
No
دانشگاه علوم پزشکی شیراز
fa
ارزیابی محلات شهری بر اساس مؤلفههای سلامتی، ایمنی و زیست محیطی در شهر مشهد
Evaluation of Urban Neighborhoods Based on Health, Safety and Environmental Components in Mashhad city
ارزیابی محلات شهری بر اساس مؤلفههای سلامتی، ایمنی و زیست محیطی در شهر مشهد
رستم صابریفر۱*
۱. دانشیار، گروه برنامه ریزی شهری دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
* نویسنده مسئول: مشهد، بلوار معلم، معلم ۷۱، صندوق پستی ۴۳۳-۹۱۷۳۵
تلفن: ۰۵۱۳۸۶۸۳۹۰۰۰ Email: saberifar@yahoo.com
چکیده:
مقدمه: سلامتی و ایمنی ساکنین محلات، ارتباط نزدیکی با سلامتی و ایمنی محیط آنها دارد که از طریق همگرایی و چینش همافزای نیروی انسانی، امکانات و تجهیزات، به دست میآید. بنابر ادعای مدیران شهری مشهد، سیستم کنترل سلامتی، ایمنی و زیستمحیطی هم اکنون در این شهر در حال اجرا است. به همین منظور، این بررسی با هدف ارزیابی وضعیت سلامتی، ایمنی و شرایط زیستمحیطی مناطق سیزدهگانه شهر مشهد انجام گردید.
روش بررسی: این بررسی از نوع توصیفی- تحلیلی بود که در بازه زمانی خرداد ۱۳۹۵ تا مهر ۱۳۹۶ در سیزده منطقه شهری و ۱۳۰ محله شهری مشهد انجام شد. وضعیت آب، آلودگی، امواج آسیبزا، تقاطعها، ایمنی در حوادث، مدیریت زباله و گذرگاههای امن با استفاده از چک لیستهای محقق ساخته، مصاحبه و مشاهده گردآوری شد. برای تحلیل دادهها از آزمونهای آماری K-S تک نمونهای و کروسکال والیس و برای تحلیل دادهها از نرم افزار SPSS نسخه ۲۲ استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که به جز محلات مناطق ۱۲، ۱۱، ۱ و ۹ که از نظر شاخصهای مورد بررسی در حد متوسط و بالاتر بودند، سایر محلات پایینتر از حد متوسط قرار داشته و محلات واقع در مناطق ۴، ۳، ۵ و ۲ در مرز هشدار قرار داشتند. بین وضعیت مؤلفههای سلامت، ایمنی و زیستمحیطی با محل سکونت ارتباط آماری معنادار دیده شد.
بحث و نتیجهگیری: از آنجا که محلاتی که شرایط بحرانیتری داشتند، عمدتاً متعلق به بخشهای حاشیهای و محرومتر بودند، ضرورت دارد تا نظام بودجهبندی و تخصیص اعتبار به مناطق و محلات شهری، دچار تحول اساسی گردد.
واژگان کلیدی: ایمنی، سلامتی، محیط زیست، محلات شهری، شهر مشهد
ارجاع: صابریفر رستم. ارزیابی محلات شهری بر اساس مؤلفههای سلامتی، ایمنی و زیست محیطی در شهر مشهد. مجله پژوهشهای سلامت محور ۱۳۹۶؛ ۳(۳): ۲۵۲-۲۳۷.
Evaluation of Urban Neighborhoods Based on Health, Safety and Environmental Components in Mashhad city
Saberifar Rostam1*
Associate Professor, Department of Urban Planning, Payame Noor University, Tehran, Iran.
*Correspondence: Moallem 71, Moallem Blvd., Mashhad, Iran. POBox: 433-91735
Tel: 009851386839000 Email: saberifar@yahoo.com
Abstract:
Background & Objectives: Health and safety of local residents is closely related to the health and safety of their environment. This goal can be achieved through the convergence and alignment of manpower and facilities as well as equipment. According to Mashhad city executives, health, safety and environmental control system is currently running in the city. The present study was conducted with the aim of assessing the health, safety and environmental conditions of thirteen areas of Mashhad city.
Methods: This research was a descriptive-analytic study conducted in Mashhad from May 2016 to September 2017. Data related to water status, pollution, harmful waves, intersections, safety in disasters, waste management and safe passageways were collected using a researcher-made checklist, interviews and observation. Data analysis was done using one-sample K-S as well as Kruskal-Wallis and through SPSS 22 software.
Results: The results showed that, except for neighborhoods located in the municipal areas of 12, 11, 1 and 9, which were at medium and higher level, the conditions of other neighborhoods were lower than the medium level and among these, neighborhoods located in municipal areas of 4, 3, 5 and 2 were at the alert conditions . Health, safety and environmental components showed significant relationships with residency location.
Conclusion: Since districts with more critical conditions were mainly in the peripheral and deprived parts, there is a need for a fundamental change in the system of budget and allocation of credits to urban areas and neighborhoods.
Keywords: Safety, Health, Environment, Urban Neighborhoods, Mashhad
Citation: Saberifar R. Evaluation of Urban Neighborhoods Based on Health, Safety and Environmental Components in Mashhad city. Journal of Health Based Research 2017; 3(3): 237-252
Safety, Health, Environment, Urban Neighborhoods, Mashhad
ایمنی, سلامتی, محیط زیست, محلات شهری, شهر مشهد
237
252
http://hbrj.kmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-232-1&slc_lang=fa&sid=1
2017/12/252017/12/112018/03/142017/12/21
1396/9/30
2018/03/72018/04/252018/04/232018/04/29
1397/2/9
Rostam
Saberifar
Department of Urban Planning, Payame Noor University, Tehran, Iran
رستم
صابری فر
saberifar@yahoo.com
0031947532846003208
0031947532846003208
Yes
دانشگاه پیام نور تهران
fa
آمادگی بیمارستانهای آموزشی برای جذب گردشگران پزشکی بر اساس استانداردهای سازمان محورکمیسیون مشترک بین الملل: یک مطالعه موردی
Readiness of Teaching Hospitals to Attract Medical Tourists Based On Organization-Oriented Standards of Joint Commission International (JCI): a case study
آمادگی بیمارستانهای آموزشی برای جذب گردشگران پزشکی بر اساس استانداردهای سازمان محورکمیسیون مشترک بین الملل: یک مطالعه موردی
احسان زارعی۱، صادق احمدی کشکولی۲، محمد جواد خزلی۳، فراست فضلی اوچ حصار۴، عادله عزیزی۵،
عباس شمس الدینی لری۶*
۱. استادیار، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
۲. کارشناس ارشد، دانشکده علوم پزشکی گراش،گراش، ایران
۳. کارشناس ارشد، دانشکده مدیریت و اطلاعرسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
۴. دانشجوی کارشناسی ارشد، دفتر تحقیقات و فناوری دانشجویان، دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
۵. کارشناس ارشد، دانشکده علوم پزشکی لارستان، لارستان، ایران
۶. کارشناس ارشد، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
* نویسنده مسئول: شیراز، خیابان قصر دشت، کوچه ۲۹، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی
تلفن: ۰۷۱۳۶۲۰۳۵۹۶ Email: nemazarah@yahoo.com
چکیده:
مقدمه: توانایی جذب گردشگر در بازارهای بینالمللی سلامت به وجود استانداردهای کیفیت وابسته است. این مطالعه با هدف تعیین وضعیت بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر اساس استانداردهای سازمان محور کمیسیون مشترک بینالملل انجام گرفت.
روش بررسی: این مطالعه توصیفی در ۴ بیمارستان منتخب آموزشی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران انجام شد. جمعآوری دادهها با استفاده از پرسشنامههای استاندارد سازمان محور کمیسیون مشترک بینالملل که دارای ۷۶ سؤال و ۶ حیطه بهبود کیفیت و ایمنی بیمار، پیشگیری و کنترل عفونت، اداره رهبری و هدایت، ایمنی و مدیریت تأسیسات، آموزش و صلاحیت کارکنان، مدیریت اطلاعات و ارتباطات بود، انجام شد. از آمارهای توصیفی میانگین و درصد استفاده شد. دادهها در نرمافزار آماری SPSS نسخه ۲۰ وارد شدند.
یافتهها: میزان رعایت استانداردهای سازمان محور در بیمارستانهای مورد مطالعه، ٨١/٢ درصد بود که نشان از آمادگی نسبی مطابق با استانداردهای کمیسیون مشترک بینالملل در جذب گردشگران پزشکی داشت. بیشترین میزان رعایت استانداردها مربوط به حیطه ایمنی و مدیریت تسهیلات با ٨٤/٤ درصد انطباق و کمترین میزان مربوط به حیطه بهبود کیفیت و ایمنی بیمار با ٧٥/٢ درصد انطباق به دست آمد.
بحث و نتیجهگیری: بیمارستانها برای نزدیک شدن به استانداردهای بینالمللی و دریافت گواهی اعتباربخشی بینالمللی باید به حیطه بهبود کیفیت و ایمنی بیمار توجه بیشتری داشته و با اقدامات اصلاحی، استانداردهای لازم در این حیطه را ارتقاء دهند.
واژگان کلیدی: گردشگری پزشکی، کمیسیون مشترک بینالملل، تضمین کیفیت، استانداردهای سازمان محور، بیمارستان آموزشی
ارجاع: زارعی احسان، احمدی کشکولی صادق، خزلی محمد جواد، فضلی اوچ حصار فراست، عزیزی عادله، شمس الدینی لری عباس. آمادگی بیمارستانهای آموزشی برای جذب گردشگران پزشکی بر اساس استانداردهای سازمان محورکمیسیون مشترک بینالملل: یک مطالعه موردی. مجله پژوهشهای سلامت محور ۱۳۹۶؛ ۳(۳): ۲۶۵-۲۵۳.
Readiness of Teaching Hospitals to Attract Medical Tourists Based On Organization-Oriented Standards of Joint Commission International (JCI):
a case study
Zarei Ehsan1, Ahmadi Kashkoli Sadegh2*, Khezeli Mohammad Javad3, Fazli Ouchhesar Farasat4, Azizi Audeleh5, Shamsadini Lori Abbas6
1. Assistant Professor, School of Public Health, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
2. MSc, Gerash University of Medical Sciences, Gerash, Iran.
3. MSc, School of Management and Medical Informatics, Shiraz University of Medical Sciences, Shiraz, Iran
4. MSc Student, Student Research Committee, School of Public Health, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
5. MSc, Larestan University of Medical Science, Larestan, Iran
6. MSc, Shiraz University of Medical Sciences, Shiraz, Iran
*Correspondence: Department of Health Care Management, School of Management and Medical Informatics, Shiraz University of Medical Sciences, at 29.Qasr Dasht St.
Tel: 00987136203596 Email: nemazarah@yahoo.com
Abstract:
Background & Objectives: The ability to attract tourists in international health markets depends on the quality standards. The aim of this study was to determine the state of educational hospitals of Shahid Beheshti University of Medical Sciences based on organization-oriented standards of joint commission international.
Methods: This Descriptive study was performed in four selected teaching hospitals of Shahid Beheshti University of Medical Sciences in Tehran. Data collection was carried out using the questionnaires of the organization-oriented standards of joint commission international including 76 questions in 6 areas of improving quality and patient safety, infection prevention and control, leadership and guidance, safety and facility management, training and staff competence and information and communication management. Descriptive statistics were used as mean and percentage. Data were entered into SPSS20 software.
Results: The compliance rate of organization-oriented standards in the hospitals was 81.2% that indicated the relative readiness with regard to the standards of joint commission international in attracting medical tourists. The highest compliance rate of standards was related to safety and facility management (84.4%) and the lowest compliance rate was related to quality improvement and patient safety (75.2 %).
Conclusion: Hospitals should pay more attention to the quality improvement and patient safety in order to meet international standards and obtain an international accreditation certificate, and they are supposed to improve standards in this area through corrective actions.
Keywords: Medical Tourism, Joint Commission International, Quality Assurance, Organization-Oriented Standards, Teaching Hospital
Citation: Zarei E, Ahmadi Kashkoli S, Khezeli MJ, Fazli Ouchhesar F, Azizi A, Shamsadini Lori A. Readiness of Teaching Hospitals to Attract Medical Tourists Based On Organization-Oriented Standards of Joint Commission International (JCI): a case study. Journal of Health Based Research 2017; 3(3): 253-265.
Medical Tourism, Joint Commission International, Quality Assurance, Organization-Oriented Standards, Teaching Hospital
کلمات کلیدی: گردشگری پزشکی, کمیسیون مشترک بینالملل, تضمین کیفیت, استانداردهای سازمان محور, بیمارستان آموزشی
253
265
http://hbrj.kmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-247-1&slc_lang=fa&sid=1
2017/12/252017/12/112018/03/142017/12/212018/02/23
1396/12/4
2018/03/72018/04/252018/04/232018/04/292018/05/8
1397/2/18
Ehsan
Zarei
School of Public Health, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran 2. MSc, Gerash University of Medical Sciences, Gerash, Iran
احسان
زارعی
e.zarei@sbmu.ac.ir
0031947532846003209
0031947532846003209
No
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
Sadegh
Ahmadi Kashkoli
Gerash University of Medical Sciences, Gerash, Iran
صادق
احمدی کشکولی
sadeghahmadi1369@yahoo.com
0031947532846003210
0031947532846003210
No
دانشکده علوم پزشکی گراش
Mohammad Javad
Khezeli
School of Management and Medical Informatics, Shiraz University of Medical Sciences, Shiraz, Iran
محمدجود
خزلی
khelzi1980@yahoo.com
0031947532846003211
0031947532846003211
No
دانشگاه علوم پزشکی شیراز
Farasat
Fazli Ouchhesar
Student Research Committee, School of Public Health, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
فراست
فضلی اوچ حصار
farasat.fazli@yahoo.com
0031947532846003212
0031947532846003212
No
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران
Audeleh
Azizi
Larestan University of Medical Science, Larestan, Iran
عادله
عزیزی
adelehazizi1980@yahoo.com
0031947532846003213
0031947532846003213
No
دانشکده علوم پزشکی لارستان
Abbas
Shamsadini Lori
Shiraz University of Medical Sciences, Shiraz, Iran
عباس
شمس الدینی لری
nemazarah@yahoo.com
0031947532846003214
0031947532846003214
Yes
دانشگاه علوم پزشکی شیراز
fa
شناسایی و ارزیابی خطاهای انسانی در بخش اندودونتیکس کلینیک دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی قزوین با استفاده از تکنیک SHERPA
Identification and Assessment of Human Errors Using SHERPA in the Endodontic Department of Clinic of Dentistry Faculty, Qazvin University of Medical Sciences
شناسایی و ارزیابی خطاهای انسانی در بخش اندودونتیکس کلینیک دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی قزوین با استفاده از تکنیک SHERPA
مجتبی جعفروند۱، حدیث خوشنواز۱، سمیرا کاظمی۱، سکینه ورمزیار۲*، معصومه قربانیده۱
۱. دانشجوی کارشناسی ارشد، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران
۲. استادیار، گروه مهندسی بهداشت حرفهای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران
* نویسنده مسئول: قزوین، بلوار شهید باهنر، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، دانشکده بهداشت
تلفن: ۳۳۳۵۹۵۰۲-۰۲۸ Email: Svarmazyar@qums.ac.ir
چکیده:
مقدمه: واحد اندودونتیکس در حرفه دندانپزشکی از حساسیت بالای برخودار بوده و وجود خطای انسانی به صورت آشکار و پنهان، سلامتی بیمار و دندانپزشک را به خطر میاندازد. هدف از مطالعه حاضر، شناسایی و ارزیابی خطاهای انسانی بخش اندودونتیکس کلینیک دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی قزوین با استفاده از تکنیک SHERPA بود.
روش بررسی: این مطالعه توصیفی به صورت مقطعی در سال ۱۳۹۵ انجام گرفت. تعداد خطاها در هر وظیفه، با استفاده از برگهکار SHERPA که شامل کد وظیفه، وظیفه شغلی، نوع خطا، توصیف خطا، پیامد خطا و سطح ریسک بود، به دست آمد. ابتدا با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی وظیفه، مراحل انجام کار در واحد به وظایف و زیر وظایف خود تقسیم و ۹ وظیفه بحرانی تعیین گردید. سپس با استفاده از تکنیک SHERPA انواع خطاها، شناسایی و ریسک آنها ارزیابی شد.
یافتهها: در مجموع ۱۴۸ خطای انسانی در بخش اندودونتیکس شناسایی شدند. بیشترین میزان خطا در وظیفه معاینه و گرفتن شرح حال با ۳۵ خطا و کمترین میزان خطا در وظیفه بیحس کردن با ۷ خطا بود. در بین تمامی وظایف اصلی بخش اندودونتیکس، بیشترین خطا از نوع عملکردی در وظیفه طرح درمان (٩/٤٥%) بود. همچنین٥٢/٦٣% خطاها از نوع عملکردی با سطح ریسک نامطلوب ارزیابی شدند.
بحث و نتیجهگیری: نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که برای کاهش وقوع خطاها در حرفه دندانپزشکی لازم است راهکارهای کنترلی نظیر استفاده از افراد با مهارت و تجربه کافی، تناسب بین تعداد بیماران و متخصص، برنامه کار و استراحت و تدوین دستورالعملها صورت گیرد.
واژگان کلیدی: اندودونتیکس، خطای انسانی، تکنیک SHERPA، دانشکده دندانپزشکی
ارجاع: جعفروند مجتبی، خوشنواز حدیث، کاظمی سمیرا، ورمزیار سکینه، قربانیده معصومه. شناسایی و ارزیابی خطاهای انسانی در بخش اندودونتیکس کلینیک دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی قزوین با استفاده از تکنیک SHERPA. مجله پژوهشهای سلامت محور ۱۳۹۶؛ ۳(۳): ۲۷۶-۲۶۷.
Identification and Assessment of Human Errors Using SHERPA in the Endodontic Department of Clinic of Dentistry Faculty, Qazvin University of Medical Sciences
Jafarvand Mojtaba1, Khoshnvaz Hadith1, Kazemi Samira1, Varmazyar Sakineh2*,
Ghorbanideh Masumeh1
1. MSc, Department of Occupational Health Engineering, Student Research Committee, School of Health, Qazvin University of Medical Sciences, Qazvin, Iran
2. Assistant Professor, Department of Occupational Health Engineering, School of Health, Qazvin University of Medical Sciences, Qazvin, Iran
*Correspondence: School of Health, Qazvin University of Medical Sciences, Shahid Bahonar Blvd, Qazvin, Iran
Tel: 00982833359502 Email: Svarmazyar@qums.ac.ir
Abstract:
Background & Objectives The Endodontic unit in dentistry occupation has a high sensitivity and any obvious or hidden human error can endanger the health of both the patient and the dentist.The aim of the present study was to identify and evaluate human errors using SHERPA technique in the Endodontic Department of Clinic of Dentistry Faculty in Qazvin University of Medical Sciences.
Methods: This descriptive and cross-sectional study was conducted from 26/4/2017 to 21/8/2017. The number of error per task was obtained using worksheet of SHERPA including: task code, job task, error type, error description, error consequence and risk level. At first, using hierarchical task analysis, steps of doing work in the unit were divided into tasks and sub-tasks and nine critical tasks were determined. Then, using SHERPA technique, types of errors were identified and their risk was evaluated.
Results: A total of 148 human errors were identified in the Endodontic Department of Clinic. The highest error rate was in the tasks of examination and history taking with 35 errors, and the lowest error rate was on the task of anesthetizing with 7 errors. Among all the main tasks, the most frequent errors were of functional type at the task of the treatment plan (9.45%). Also, 52.63% of errors were related to the functional errors with an undesirable risk level.
Conclusion: The results of this study indicate that in order to reduce the occurrence of errors in the dentistry profession, it is necessary to take control measures such as using competent people, adjusting the number of patients with the number of specialists, balancing work hours and rest, and developing guidelines.
Keywords: Endodontic, Human error, SHERPA technique, Dentistry
Citation: Jafarvand M, Khoshnvaz H, Kazemi S, Varmazyar S, Ghorbanideh M. Identification and Assessment of Human Errors Using SHERPA in the Endodontic Department of Clinic of Dentistry Faculty, Qazvin University of Medical Sciences. Journal of Health Based Research 2017; 3(3): 267-276.
Endodontic, Human error, SHERPA technique, Dentistry
اندودونتیکس, خطای انسانی, تکنیک SHERPA, دانشکده دندانپزشکی
267
276
http://hbrj.kmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-248-1&slc_lang=fa&sid=1
2017/12/252017/12/112018/03/142017/12/212018/02/232018/02/27
1396/12/8
2018/03/72018/04/252018/04/232018/04/292018/05/82018/05/14
1397/2/24
mojtaba
jafarvand
Department of Occupational Health Engineering, Student Research Committee, School of Health, Qazvin University of Medical Sciences, Qazvin, Iran
مجتبی
جعفروند
m.jafarvand98@gmail.com
0031947532846003215
0031947532846003215
No
دانشگاه علوم پزشکی قزوین
Hadith
Khoshnvaz
Department of Occupational Health Engineering, Student Research Committee, School of Health, Qazvin University of Medical Sciences, Qazvin, Iran
حدیث
خوشنواز
h.khoshnavaz12@yahoo.com
0031947532846003216
0031947532846003216
No
دانشگاه علوم پزشکی قزوین
Samira
Kazemi
Department of Occupational Health Engineering, Student Research Committee, School of Health, Qazvin University of Medical Sciences, Qazvin, Iran
سمیرا
کاظمی
Samira.kazemi.t@gmail.com
0031947532846003217
0031947532846003217
No
دانشگاه علوم پزشکی قزوین
Sakineh
Varmazyar
Department of Occupational Health Engineering, School of Health, Qazvin University of Medical Sciences, Qazvin, Iran
سکینه
ورمزیار
Svarmazyar@qums.ac.ir
0031947532846003218
0031947532846003218
Yes
دانشگاه علوم پزشکی قزوین
Masumeh
Ghorbanideh
Department of Occupational Health Engineering, Student Research Committee, School of Health, Qazvin University of Medical Sciences, Qazvin, Iran
معصومه
قربانی ده
Mghorbani1400@yahoo.com
0031947532846003219
0031947532846003219
No
دانشگاه علوم پزشکی قزوین
fa
تأثیر اعتباربخشی بر عملکرد اورژانس بیمارستان ها
The Impact of Accreditation on the Performance of Hospital Emergency Departments
تأثیر اعتباربخشی بر عملکرد اورژانس بیمارستان ها
ابوالقاسم پوررضا۱، علی محمد مصدق راد۲، پارسا زلیکانی۳*
۱. استاد، گروه علوم مدیریت و اقتصاد بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
۲. دانشیار، گروه علوم مدیریت و اقتصاد بهداشت، دانشکده بهداشت، مرکز تحقیقات مدیریت اطلاعات سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
۳. کارشناس ارشد، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
* نویسنده مسئول: تهران، میدان انقلاب، خیابان پورسینا، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشکده بهداشت، گروه علوم مدیریت و اقتصاد بهداشت
تلفن: ۴۲۹۳۳۰۰۶ -۰۲۱ Email: parsa_zoleikani@yahoo.com
چکیده:
مقدمه: اعتباربخشی بیمارستانی به عنوان یکی از روشهای ارزشیابی رسمی و سیستمی خارجی بیمارستانها نقش بسزایی در بهبود کیفیت، ایمنی و اثربخشی خدمات بیمارستانها دارد. هدف از انجام این مطالعه بررسی تأثیر رعایت استانداردهای اعتباربخشی بر شاخصهای عملکردی اورژانس بیمارستانهای شهر ساری بود.
روش بررسی: این پژوهش توصیفی- تحلیلی به صورت مقطعی در بخش اورژانس ۸ بیمارستان شهر ساری انجام شد. اطلاعات مرتبط با امتیاز اعتباربخشی و پنج شاخص عملکردی میانگین مدت زمان تریاژ، درصد احیای قلبی ریوی ناموفق، درصد بیماران تعیین تکلیف شده ظرف مدت ۶ ساعت، درصد بیماران بستری موقت خارج شده از اورژانس ظرف مدت ۱۲ ساعت و درصد ترک بیماران از اورژانس با مسئولیت شخصی در سالهای ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ جمعآوری شد. دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS نسخه ۲۲ و آمار توصیفی و استنباطی تحلیل شدند.
یافتهها: میانگین امتیاز اعتباربخشی بخش اورژانس بیمارستانها در سالهای ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ به ترتیب ۷۶ و ٦٢/۲ درصد بود. تفاوت میانگین امتیازات شاخصهای عملکردی اورژانس بیمارستانها در سالهای ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ از نظر آماری معنادار نبود. رابطه آماری معناداری بین رعایت استانداردهای اعتباربخشی اورژانس و پنج شاخص عملکردی این بخش در بیمارستانها بهدست نیامد.
بحث و نتیجهگیری: رعایت استانداردهای اعتباربخشی منجر به بهبود شاخصهای عملکردی بخش اورژانس بیمارستانهای شهر ساری نشد؛ بنابراین ارتقای سیستم اعتباربخشی بخش اورژانس بیمارستانها شامل استانداردها، روش و ارزیابان اعتباربخشی و تعهد مدیران بیمارستانها برای استفاده از سیستمهای مدیریت کیفیت به منظور بهبود شاخصهای عملکردی ضروری است.
واژگان کلیدی: استاندارد، اعتباربخشی، بخش اورژانس، شاخصهای عملکردی، بیمارستان
ارجاع: پوررضا ابوالقاسم، مصدق راد علی محمد، زلیکانی پارسا. تأثیر اعتباربخشی بر عملکرد اورژانس بیمارستانها. مجله پژوهشهای سلامت محور ۱۳۹۶؛ ۳(۳): ۲۹۵-۲۷۷.
The Impact of Accreditation on the Performance of Hospital Emergency Departments
Pourreza Abolghasem1, Mosadeghrad Ali Mohammad2, Zoleikani Parsa3*
1. Professor, Department of Health Management and Economics, School of Public Health, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
2. Associate Professor, Department of Health Management and Economics, School of Public Health, Health Information Management Research Center, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
3. MSc, School of Public Health, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
*Correspondence: School of Public Health, Tehran University of Medical Sciences, Enghelab Square, Tehran, Iran
Tel: 00982142933006 Email: parsa_zoleikani@yahoo.com
Abstract:
Background & Objectives: Accreditation, as a formal external evaluation system, has a critical role in improving quality, safety and effectiveness of hospital services. The aim of this study was to evaluate the effects of accreditation standards on the performance of Accident and Emergency (A&E) departments of hospitals in Sari, Iran.
Methods: This cross-sectional descriptive - analytic study was carried out in eight hospitals in Sari, Iran. Information related to the accreditation scores and five performance indicators of A&E departments (i.e., average triage time, percentage of cardiopulmonary resuscitation failure, percentage of patients who were decided upon within 6 hours, percentage of patients sent out of the A&E department within 12 hours and percentage of patients left A&E department against the medical advice) in (March 2013 and March 2014) and (March 2014 and March 20115) were gathered form hospitals and accreditation office of Mazandaran University of Medical Sciences. Data were analyzed through SPSS (V.22) software and using descriptive and inferential statistics.
Results: The mean scores of accreditation of A&E departments in 2013 and 2014 were 76% and 62.2% respectively. The differences between performance indicators of A&E departments in 2013 and 2014 were not statistically meaningful. There was no significant relationship between accreditation and the performance of A&E departments of hospitals.
Conclusion: Accreditation did not improve A& E performance in Sari hospitals. Hence, there is a pressing need for improving hospital accreditation system including standards, methods and surveyors. Besides, hospital managers should use internal quality management systems to complement and strengthen the impact of external accreditation system in improving key performance indicators of hospitals.
Keywords: Standard, Accreditation, Accident and emergency department, Key performance indicators, Hospital
Citation: Pourreza A, Mosadeghrad AM, Zoleikani P. The Impact of Accreditation on the Performance of Hospital Emergency Departments. Journal of Health Based Research 2017; 3(3): 277-295.
Standard, Accreditation, Accident and emergency department, Key performance indicators, Hospital
استاندارد, اعتباربخشی, بخش اورژانس, شاخصهای عملکردی, بیمارستان
277
295
http://hbrj.kmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-116-8&slc_lang=fa&sid=1
2017/12/252017/12/112018/03/142017/12/212018/02/232018/02/272017/12/25
1396/10/4
2018/03/72018/04/252018/04/232018/04/292018/05/82018/05/142018/05/13
1397/2/23
Abolghasem
Pourreza
Department of Health Management and Economics, School of Public Health, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
ابوالقاسم
پوررضا
0031947532846003220
0031947532846003220
No
دانشگاه علوم پزشکی تهران
Ali Mohammad
Mosadeghrad
Department of Health Management and Economics, School of Public Health, Health Information Management Research Center, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
علی محمد
مصدق راد
0031947532846003221
0031947532846003221
No
دانشگاه علوم پزشکی تهران
Parsa
Zoleikani
School of Public Health, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
پارسا
زلیکانی
parsa_zoleikani@yahoo.com
0031947532846003222
0031947532846003222
Yes
دانشگاه علوم پزشکی تهران
fa
بررسی رابطه انگیزه پیشرفت تحصیلی با هوش هیجانی و کیفیت زندگی در دانشجویان
The Relationship of Academic Achievement Motivation with Emotional Intelligence and Quality of Life of University Students
بررسی رابطه انگیزه پیشرفت تحصیلی با هوش هیجانی و کیفیت زندگی در دانشجویان
راحیل قربانی نیا۱*، فاطمه ایزدی۲
۱. دانشجوی دکترای تخصصی، پژوهشکده آینده پژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
۲. دانشجوی کارشناسی، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بم، بم، ایران
* نویسنده مسئول: کرمان، هفت باغ علوی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمان، پژوهشکده آینده پژوهشی سلامت
تلفن: ۰۳۴۳۱۳۲۵۴۰۳ Email: r.ghorbani۶۷۹۰@gmail.com
چکیده:
مقدمه: امروزه مطالعات نشان دهنده تأثیر دو عامل، هوش هیجانی و کیفیت زندگی بر انگیزه پیشرفت تحصیلی است. توجه به عواملی که منجر به انگیزه تحصیلی میشود از اهمیت ویژهای برخوردار است. هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه انگیزه پیشرفت تحصیلی با هوش هیجانی و کیفیت زندگی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بم بود.
روش بررسی: مطالعه حاضر، پژوهشی توصیفی- تحلیلی بود که به صورت مقطعی بر روی ۲۳۲ نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بم که به شیوه تصادفی طبقهای انتخاب شده بودند، انجام شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامههای انگیزش پیشرفت هرمنس، آزمون هوش هیجانی برادبری-گریوز و پرسشنامه کیفیت زندگی ۳۶ سؤالی بود. از آزمونهای آماری T مستقل، پیرسون، ANOVA و رگرسیون خطی استفاده شد تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS نسخه ۲۰ انجام شد.
یافتهها: جنسیت ۸۷ درصد دانشجویان زن، ۸۱ درصد مجرد، ٥٨/٢ درصد دانشجوی دوره کارشناسی و ٧١/١ درصد در گروه سنی ۲۲-۱۸ سال بودند. بین میانگین نمرات انگیزه پیشرفت تحصیلی، هوش هیجانی و کیفیت زندگی با ویژگیهای دموگرافیک دانشجویان، ارتباط آماری معنیداری وجود نداشت. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد بین متغیر انگیزش پیشرفت تحصیلی و کیفیت زندگی و هوش هیجانی همبستگی معناداری وجود نداشت.
بحث و نتیجهگیری: اگرچه ارتباط معناداری بین انگیزه پیشرفت تحصیلی، هوش هیجانی و کیفیت زندگی وجود نداشت؛ اما پیشرفت، قابل تعمیم و آموزش میباشد؛ بنابراین دورههای آموزشی انگیزش پیشرفت و توانمندی هیجانی میتواند بسیار در این امر کمک نماید.
واژگان کلیدی: انگیزه پیشرفت تحصیلی، کیفیت زندگی، هوش هیجانی، دانشجویان
ارجاع: قربانینیا راحیل، ایزدی فاطمه. بررسی رابطه انگیزه پیشرفت تحصیلی با هوش هیجانی و کیفیت زندگی در دانشجویان. مجله پژوهشهای سلامت محور ۱۳۹۶؛ ۳(۳): ۳۰۷-۲۹۷.
The Relationship of Academic Achievement Motivation with Emotional Intelligence and Quality of Life of University Students
Ghorbani Nia Rahil1*, Izadi Fatemeh2
1. Ph.D Student, Institute for Futures Studies in Health, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran.
2. BSc Student, Department of Nursing, Bam University of Medical Sciences, Bam, Iran
*Correspondence: Future Studies Institute of Health, Kerman University of Medical Sciences, Haft Bagh Alavi Blvd., Kerman, Iran
Tel: 00983431325403 Email: r.ghorbani6790@gmail.com
Abstract:
Background & Objectives: Today, studies have shown the impact of emotional intelligence and quality of life on academic achievement motivation. Paying attention to the factors that lead to academic motivation is very important. The aim of this study was to determine the relationship of academic achievement motivation with emotional intelligence and quality of life in students of Bam University of Medical Sciences in 2015.
Methods: This cross- sectional, descriptive-analytic study was conducted on 232 students in Bam University of Medical Sciences selected through stratified random sampling. Research instruments were Hermen’s achievement motivation questionnaire, emotional intelligence Bradbry-Graves test and 36-item questionnaire of quality of life. Data analysis was done through SPSS20 and using t-test, ANOVA, Pearson and linear regression analysis.
Results: From all, 87% were female, 81% were single, 58.2% were undergraduate students and 71.1% were in the age group of 18-22 years old. Mean scores of academic achievement motivation, emotional intelligence and quality of life showed no significant relationship with demographic features of students. Regression analysis results showed no significant correlation between the motivation of academic achievement and variables of quality of life and emotional intelligence.
Conclusion: Although there was no significant relationship between the motivations of academic achievement and variables of emotional intelligence and quality of life, the motivation for advancement can be generalized and thought; so, training courses for motivation development can be very helpful.
Keywords: Motivation of academic achievement, Quality of life, Emotional intelligence, Students
Citation: Ghorbani Nia R, Izadi F. The Relationship of Academic Achievement Motivation with Emotional Intelligence and Quality of Life of University Students. Journal of Health Based Research 2017; 3(3): 297-307.
Motivation of academic achievement, Quality of life, Emotional intelligence, Students
انگیزه پیشرفت تحصیلی, کیفیت زندگی, هوش هیجانی, دانشجویان
297
307
http://hbrj.kmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-49-6&slc_lang=fa&sid=1
2017/12/252017/12/112018/03/142017/12/212018/02/232018/02/272017/12/252018/04/21
1397/2/1
2018/03/72018/04/252018/04/232018/04/292018/05/82018/05/142018/05/132018/05/29
1397/3/8
Rahil
Ghorbani nia
Institute for Futures Studies in Health, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran
راحیل
قربانی نیا
r.ghorbani6790@gmail.com
0031947532846003223
0031947532846003223
Yes
دانشگاه علوم پزشکی کرمان
Fatemeh
Izadi
Department of Nursing, Bam University of Medical Sciences, Bam, Iran
فاطمه
ایزدی
r.ghorbani6790@gmail.com
0031947532846003224
0031947532846003224
No
دانشگاه علوم پزشکی بم