Health_Based Research
پژوهش های سلامت محور
Health_Based Research
Medical Sciences
http://hbrj.kmu.ac.ir
1
admin
2423-7639
2423-7639
10.22062
fa
jalali
1395
12
1
gregorian
2017
3
1
2
4
online
1
fulltext
fa
بررسی رابطه بین شایستگیهای محوری و تفکر انتقادی با توجه به نقش تعدیلگر بلوغ روانی در کارکنان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
The Relationship between Core Competencies and Critical Thinking with regard to the Moderating Role of Mental Maturity: a study on staff of Rafsanjan University of Medical Sciences
پژوهشي
Research
<p style="color: rgb(51, 51, 51); font-family: Tahoma, Arial, Verdana; font-size: 13px; line-height: 20.8px; text-align: center;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:tahoma;"><strong>بررسی رابطه بین شایستگیهای محوری و تفکر انتقادی با توجه به نقش تعدیلگر بلوغ روانی در کارکنان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان</strong><br>
<br>
حسن جعفری شهرآبادی<sup>۱</sup>، ملیکه بهشتی فر<sup>۲*</sup>، لیــلا والــی<sup>۳</sup></span></span></p>
<p style="color: rgb(51, 51, 51); font-family: Tahoma, Arial, Verdana; font-size: 13px; line-height: 20.8px;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:tahoma;"><span b="">۱. کارشناس ارشد، دانشکده مدیریت، واحد رفسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، رفسنجان، ایران.</span><br>
<span b="" style="color: rgb(51, 51, 51); background-color: rgb(255, 255, 255);">۲. دانشیار، گروه مدیریت، واحد رفسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، رفسنجان، ایران.</span><br style="color: rgb(51, 51, 51); font-family: Tahoma, Arial, Verdana; font-size: 13px; background-color: rgb(255, 255, 255);" >
<span b="" style="color: rgb(51, 51, 51); background-color: rgb(255, 255, 255);">۳. استادیار، مرکز تحقیقات مهندسی بهداشت محیط، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران.</span><br style="color: rgb(51, 51, 51); font-family: Tahoma, Arial, Verdana; font-size: 13px; background-color: rgb(255, 255, 255);" >
<strong style="color: rgb(51, 51, 51); font-family: Tahoma, Arial, Verdana; font-size: 13px; background-color: rgb(255, 255, 255);"><span dir="LTR"><span new="" times="">*</span></span></strong><span b="" style="color: rgb(51, 51, 51); background-color: rgb(255, 255, 255);"> <strong>نویسنده مسئول:</strong> رفسنجان، بلوار ولایت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان.</span><br style="color: rgb(51, 51, 51); font-family: Tahoma, Arial, Verdana; font-size: 13px; background-color: rgb(255, 255, 255);" >
<strong style="color: rgb(51, 51, 51); font-family: Tahoma, Arial, Verdana; font-size: 13px; background-color: rgb(255, 255, 255);"><span b="">تلفن:</span></strong><span b="" style="color: rgb(51, 51, 51); background-color: rgb(255, 255, 255);"> ۳۱۳۱۳۰۸۳ </span><span new="" style="color: rgb(51, 51, 51); background-color: rgb(255, 255, 255);" times=""><a href="mailto:m.beheshtifar@yahoo.com" style="color: rgb(7, 130, 193);"><span dir="LTR" style="text-decoration-line: none;"><span style="color: windowtext;">m.beheshtifar@yahoo.com</span></span></a></span><strong style="color: rgb(51, 51, 51); font-family: Tahoma, Arial, Verdana; font-size: 13px; background-color: rgb(255, 255, 255);"><span dir="LTR"><span new="" times=""> Email: </span></span></strong><span style="color: rgb(51, 51, 51); background-color: rgb(255, 255, 255);"> <br>
</span><br>
<span b=""><strong>چکیده:</strong></span></span></span></p>
<p style="color: rgb(51, 51, 51); font-family: Tahoma, Arial, Verdana; font-size: 13px; line-height: 20.8px; text-align: justify;"><span style="font-size:12px;"><span style="font-family:tahoma;"><strong>مقدمه:</strong> از شایستگیهای محوری میتوان در جهت منظم کردن مهارتها و تکنولوژیهای سازمان برای برطرف کردن خواسته های مشتری استفاده کرد. وجود تفکر انتقادی و بلوغ روانی میتواند تحقق این هدف را ممکن سازد. هدف این پژوهش، بررسی رابطه بین شایستگیهای محوری و تفکر انتقادی با توجه به نقش تعدیلگر بلوغ روانی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان بود.<br>
<strong>روش بررسی:</strong> این مطالعه توصیفی -تحلیلی بر روی ۲۶۷ نفر از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان و با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی انجام شد. جمعآوری اطلاعات از طریق پرسشنامههای شایستگیهای محوری دارای ۱۴ سؤال، پرسشنامه تفکر انتقادی با ۲۳ سؤال و پرسشنامه بلوغ روانی دارای ۱۹ سؤال صورت گرفت. بررسی روابط متغیرهای مورد بررسی با استفاده از رویکرد حداقل مربعات جزئی (<span dir="LTR">PLS</span>) و نرمافزار <span dir="LTR">Smart PLS ۲</span> انجام شد.<br>
<strong>یافتهها<em>:</em></strong> ضریب میان متغیر شایستگیهای محوری و تفکر انتقادی ١١/٢٢٣ بود. شایستگیهای محوری به میزان ۳۶ درصد از تغییرات تفکر انتقادی را به طور مستقیم تبیین میکرد؛ اما ضریب متغیر شایستگیهای محوری و بلوغ روانی، ٠/٩٩٣ محاسبه شد که به همین دلیل نمیتوان تأثیر متغیر بلوغ روانی را به عنوان متغیر تعدیلگر تأیید نمود.<br>
<strong>بحث و نتیجهگیری:</strong> در صورتی که تفکر انتقادی در سازمان وجود داشته باشد و کارکنان نظرات و عقاید خود را بیان کنند، بروز شایستگیهای محوری در سازمان دیده خواهد شد بود که این امر از طریق گردآوری، تسهیم و ذخیره اطلاعات میسر خواهد شد.<br>
<br>
<strong>واژگان کلیدی<em>:</em></strong> شایستگیهای محوری، تفکر انتقادی، بلوغ روانی، کارکنان<br>
<br>
<strong>ارجاع:</strong> جعفری شهرآبادی حسن، بهشتی فر ملیکه، والــی لیــلا. بررسی رابطه بین شایستگیهای محوری و تفکر انتقادی با توجه به نقش تعدیل گر بلوغ روانی در کارکنان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. مجله پژوهشهای سلامت محور ۱۳۹۵؛ ۲(۴): ۴۰۵-۳۹۵.</span></span></p>
<p style="color: rgb(51, 51, 51); font-family: Tahoma, Arial, Verdana; font-size: 13px; line-height: 20.8px;"><br>
</p>
<p style="color: rgb(51, 51, 51); font-family: Tahoma, Arial, Verdana; font-size: 13px; line-height: 20.8px;"><br>
</p>
<p dir="RTL" style="color: rgb(51, 51, 51); font-family: Tahoma, Arial, Verdana; font-size: 13px; line-height: 20.8px;"></p><p dir="RTL" style="color: rgb(51, 51, 51); font-family: Tahoma, Arial, Verdana; font-size: 13px; line-height: 20.8px;"></p><div id="ftn1"></div><p></p>
<p align="center" dir="RTL"><strong>The Relationship between Core Competencies and Critical Thinking with regard to the Moderating Role of Mental Maturity: a study on staff of Rafsanjan University of Medical Sciences</strong> </p>
<p align="center" dir="RTL"> JafarAbadi Shahrabadi Hasan<sup>1</sup>, Beheshtifar Malikeh<sup>2</sup>*, Vali Leila <sup>3</sup></p>
<p align="center"></p>
<div>1. MSc, Faculty of Management, Islamic Azad University, Rafsanjan Branch, Rafsanjan, Iran.</div>
<p>2. Associate Professor, Department of Management, Rafsanjan Unit, Islamic Azad University, Rafsanjan, Iran<br>
3. Assistant Professor, Environmental Health Engineering Research Center, Kerman University of Medical Sciences, Kerman, Iran.<br>
<strong>*</strong><strong>Correspondence:</strong> Velayat Blv, Rafsanjan, Azad University, Rafsanjan.<br>
<strong>Tel: </strong>31313083<strong><span dir="RTL"> </span></strong> <strong>Email:</strong> <a href="mailto:m.beheshtifar@yahoo.com">m.beheshtifar@yahoo.com</a><br>
<br>
<strong>Abstract</strong></p>
<p style="text-align: justify;"><strong>Background & Objectives: </strong>Core competencies are used to order organizational skills and techonlogies for the purpose of satisfying the customers' needs. Critical thinking and mental maturity help to achieve this goal. The aim of this research was to study the relationship between core competencies and critical thinking with regard to the moderating role of mental maturity in staff of Rafsanjan University of Medical Sciences in 2016.<br>
<strong>Methods:</strong> This descriptive - analyctical study was done on 267 staff of Rafsanjan University of Medical Sciences selected through randomized stratified sampling. Data collection was conducted through using core competencies questionnaire (14 qeustions), critical thinking questionnaire (23 qeustions) and mental maturity questionnaire (19 qeustions). The relationship between variables were analyzed using Partial Least Squares (PLS) and through Smart PLS 2 software. <br>
<strong>Results:</strong> The coefficient between core competencies and critical thinking variables was 11.223 and core competencies directly explained 36 percent of critical thinking variations. But, the coefficient between core competencies and mental maturity variables was 0.993. Therefore, the effect of mental maturity as a moderating variable was not approved.<br>
<strong>Conclusion: </strong>The presence of critical thinking in organization and the opportunity for employees to express their opinions and suggestions lead to the presence of core competencies in organizations and it is possible through gathering, sharing and saving data. <br>
<br>
<strong>Key­words: </strong>Core competence, Critical thinking, Mental maturity, Employees<br>
<br>
<strong>Citation:</strong> JafarAbadi Shahrabadi H, Beheshtifar M, Vali L. The Relationship between Core Competencies and Critical Thinking with regard to the Moderating Role of Mental Maturity: a study on staff of Rafsanjan University of Medical Sciences<span dir="RTL">.</span> Journal of Health Based Research 2017; 2(4): 395-405.<br>
</p>
شایستگیهای محوری, تفکر انتقادی, بلوغ روانی, کارکنان
Core competence, Critical thinking, Mental maturity, Employees
395
405
http://hbrj.kmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-105-4&slc_lang=fa&sid=1
Hasan
Jafari ShahrAbadi
حسن
جعفری شهرآبادی
10031947532846003747
10031947532846003747
No
Rafsanjan Branch, Islamic Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان
Malikeh
Beheshtifar
ملیکه
بهشتی فر
10031947532846003748
10031947532846003748
Yes
Rafsanjan Branch, Islamic Azad University
دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان
leila
vali
لیلا
والی
10031947532846003749
10031947532846003749
No
Kerman University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمان