به نام خداوند بخشاینده مهربان
   [صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
داوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
مشاوران علمی::
راهنمای حق تکثیر::
::
..
ORCid
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
تقویم
..
:: دوره 3، شماره 3 - ( فصلنامه پاییز 1396 ) ::
جلد 3 شماره 3 صفحات 307-297 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه انگیزه پیشرفت تحصیلی با هوش هیجانی و کیفیت زندگی در دانشجویان
راحیل قربانی نیا ، فاطمه ایزدی
چکیده:   (5936 مشاهده)
بررسی رابطه انگیزه پیشرفت تحصیلی با هوش هیجانی و کیفیت زندگی در دانشجویان
 
راحیل قربانی نیا۱*، فاطمه ایزدی۲

 

۱. دانشجوی دکترای تخصصی، پژوهشکده آینده پژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
۲. دانشجوی کارشناسی، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی بم، بم، ایران
* نویسنده مسئول: کرمان، هفت باغ علوی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمان، پژوهشکده آینده پژوهشی سلامت
تلفن: ۰۳۴۳۱۳۲۵۴۰۳                                       Email: r.ghorbani۶۷۹۰@gmail.com       
چکیده:
مقدمه: امروزه مطالعات نشان دهنده تأثیر دو عامل، هوش هیجانی و کیفیت زندگی بر انگیزه پیشرفت تحصیلی است. توجه به عواملی که منجر به انگیزه تحصیلی می‌شود از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه انگیزه پیشرفت تحصیلی با هوش هیجانی و کیفیت زندگی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بم بود.
روش بررسی: مطالعه حاضر، پژوهشی توصیفی- تحلیلی بود که به صورت مقطعی بر روی ۲۳۲ نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بم که به شیوه تصادفی طبقه‌ای انتخاب شده بودند، انجام شد. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه‌های انگیزش پیشرفت هرمنس، آزمون هوش هیجانی برادبری-گریوز و پرسشنامه کیفیت زندگی ۳۶ سؤالی بود. از آزمون‌های آماری T مستقل، پیرسون، ANOVA و رگرسیون خطی استفاده شد تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS نسخه ۲۰ انجام شد.
یافته‌ها: جنسیت ۸۷ درصد دانشجویان زن، ۸۱ درصد مجرد، ٥٨/٢ درصد دانشجوی دوره کارشناسی و ٧١/١ درصد در گروه سنی ۲۲-۱۸ سال بودند. بین میانگین نمرات انگیزه پیشرفت تحصیلی، هوش هیجانی و کیفیت زندگی با ویژگی‌های دموگرافیک دانشجویان، ارتباط آماری معنی‌داری وجود نداشت. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد بین متغیر انگیزش پیشرفت تحصیلی و کیفیت زندگی و هوش هیجانی همبستگی معناداری وجود نداشت.
بحث و نتیجه‌گیری: اگرچه ارتباط معناداری بین انگیزه پیشرفت تحصیلی، هوش هیجانی و کیفیت زندگی وجود نداشت؛ اما پیشرفت، قابل تعمیم و آموزش می‌باشد؛ بنابراین دوره‌های آموزشی انگیزش پیشرفت و توانمندی هیجانی می‌تواند بسیار در این امر کمک نماید.
 
واژگان کلیدی: انگیزه پیشرفت تحصیلی، کیفیت زندگی، هوش هیجانی، دانشجویان
 
ارجاع: قربانی‌نیا راحیل، ایزدی فاطمه.  بررسی رابطه انگیزه پیشرفت تحصیلی با هوش هیجانی و کیفیت زندگی در دانشجویان. مجله پژوهش­های سلامت محور ۱۳۹۶؛ ۳(۳): ۳۰۷-۲۹۷.


     
واژه‌های کلیدی: انگیزه پیشرفت تحصیلی، کیفیت زندگی، هوش هیجانی، دانشجویان
متن کامل [PDF 694 kb]   (1985 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghorbani nia R, Izadi F. The Relationship of Academic Achievement Motivation with Emotional Intelligence and Quality of Life of University Students. Health_Based Research 2017; 3 (3) :297-307
URL: http://hbrj.kmu.ac.ir/article-1-212-fa.html

قربانی نیا راحیل، ایزدی فاطمه. بررسی رابطه انگیزه پیشرفت تحصیلی با هوش هیجانی و کیفیت زندگی در دانشجویان. پژوهش های سلامت محور. 1396; 3 (3) :297-307

URL: http://hbrj.kmu.ac.ir/article-1-212-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 3 - ( فصلنامه پاییز 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پژوهش های سلامت محور Journal of Health Based Research
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660