به نام خداوند بخشاینده مهربان
   [صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 4، شماره 3 - ( فصلنامه پاییز 1397 ) ::
جلد 4 شماره 3 صفحات 233-244 برگشت به فهرست نسخه ها
میزان رضایت مراجعین به مراکز بهداشتی و درمانی شهری از نظام ارائه خدمات
راحیل قربانی نیا* ، عاطفه مرسلپور
چکیده:   (155 مشاهده)
میزان رضایت مراجعین به مراکز بهداشتی و درمانی شهری از نظام ارائه خدمات
 
راحیل قربانی‌نیا۱*، عاطفه مرسلپور۲

۱. دانشجوی دکترای تخصصی مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
۲. دانشجوی کارشناسی مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بم، بم، ایران
* نویسنده مسئول: کرمان، هفت باغ علوی، پردیزه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کرمان، پژوهشکده آینده‌پژوهی سلامت
تلفن: ۰۳۴۳۱۳۲۵۴۰۳                             Email: r.ghorbani۶۷۹۰@gmail.com                       
چکیده:
مقدمه: یک نظام بهداشتی کارا فقط از طریق ارائه خدمات مطلوب می‌تواند به رسالت خود یعنی تأمین سلامت افراد جامعه اقدام نماید که این امر از طریق خدمات مراکز بهداشتی و درمانی امکان‌پذیر است. مطالعه حاضر جهت بررسی کیفیت خدمات بهداشتی در مراکز بهداشتی و درمانی شهری بم انجام شد.
روش بررسی: این پژوهش توصیفی- تحلیلی بر روی ۴۴۷ نفر که به مراکز بهداشتی و درمانی شهری بم که از ابتدای اردیبهشت ۱۳۹۴ تا پایان خرداد ۱۳۹۵جهت دریافت خدمات سرپایی مراجعه کرده بودند، انجام شد. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، پرسشنامه ۲۶ سؤالی رضایت‌مندی مراجعین به مراکز بهداشتی و درمانی شهری بود. تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری تی تست و کروسکال- والیس انجام شد. داده‌ها در نرم‌افزار آماری SPSS نسخه ۲۰ وارد شدند.
یافته‌ها: اکثریت افراد مورد مطالعه زن، دارای تحصیلات دانشگاهی، با دفعات مراجعه بیش از ۲ بار بودند. در تمامی ابعاد افراد میزان بالایی از رضایت را اعلام داشتند. ارتباط معناداری به غیر از سن بین متغیرهای تحصیلات، تعداد دفعات مراجعه، علت مراجعه و شغل با میزان رضایت مراجعه‌کنندگان وجود داشت.
بحث و نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد عملکرد مراکز در مجموع موفق بوده است و با ارتقاء برخی از فرآیندها، می‌توان سطح بالاتری از رضایت‌مندی را به دست آورد. همچنین با توجه به اصل بهبود مداوم لازم است با برنامه‌ریزی مناسب در جهت حفظ، ارتقاء و بهبود شرایط موجود باید گام برداشت.
 
واژگان کلیدی: رضایت‌مندی، مراکز بهداشتی و درمانی شهری، خدمات بهداشتی و درمانی، خدمات سرپایی، مراجعین
 
ارجاع: قربانی‌نیا راحیل، مرسلپور عاطفه.  میزان رضایت مراجعین به مراکز بهداشتی و درمانی شهری از نظام ارائه خدمات. مجله پژوهش­های سلامت محور ۱۳۹۷؛ ۴(۳): ۴۴-۲۳۳.


 
واژه‌های کلیدی: رضایت‌مندی، مراکز بهداشتی و درمانی شهری، خدمات بهداشتی و درمانی، خدمات سرپایی، مراجعین
متن کامل [PDF 997 kb]   (39 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghorbani Nia R, Morsalpor A. The Satisfaction Rate of Clients of Urban Health Centers from the Service Delivery System . Health_Based Research. 2018; 4 (3) :233-244
URL: http://hbrj.kmu.ac.ir/article-1-284-fa.html

قربانی نیا راحیل، مرسلپور عاطفه. میزان رضایت مراجعین به مراکز بهداشتی و درمانی شهری از نظام ارائه خدمات. پژوهش های سلامت محور. 1397; 4 (3) :233-244

URL: http://hbrj.kmu.ac.ir/article-1-284-fa.html



دوره 4، شماره 3 - ( فصلنامه پاییز 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پژوهش های سلامت محور Journal of Health Based Research
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3977