به نام خداوند بخشاینده مهربان
   [صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 4 - ( فصلنامه زمستان98(در حال تکمیل) 1398 ) ::
جلد 5 شماره 4 صفحات 369-382 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش سواد سلامت مراقبان بهداشت مدارس در کیفیت زندگی آنان در مدارس مروج سلامت
نوشین حسین خانی ، بهنام طالبی
چکیده:   (295 مشاهده)
نقش سواد سلامت مراقبان بهداشت مدارس در کیفیت زندگی آنان در مدارس مروج سلامت
 
نوشین حسین‌خانی۱، بهنام طالبی۲*

 
۱. کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، تبریز، ایران
۲. استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، تبریز، ایران
* نویسنده مسئول: بهنام طالبی
آدرس: تبریز، اتوبان پاسداران، مجتمع دانشگاه آزاد اسلامی
تلفن: ۳۳۳۰۲۶۹۳ -۰۴۱                              Email: btalebi۱۹۷۲@gmail.com        
چکیده:
مقدمه: مراقبان بهداشتی در مدارس مروج سلامت، نقش تعیین کننده‌ای در اثربخشی این مدارس در ارتقاء سلامت دانش‌آموزان دارند. هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی نقش سواد سلامت مراقبان بهداشت در کیفیت زندگی آنان در مدارس مروج سلامت نواحی آموزش و پرورش تبریز بود.
روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی بود که در سال ۱۳۹۸ در ۱۷۵ مدرسه مروج سلامت در شهر تبریز انجام شد. تعداد ۱۲۰ نفر از مراقبان بهداشتی مدارس مروج سلامت در نواحی پنجگانه آموزش‌وپرورش به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای وارد مطالعه شدند. جمع‌آوری داده‌ها با استفاده از پرسشنامه سواد سلامت پژوهشکده علوم و بهداشت جهاد دانشگاهی و پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی بود. برای تحلیل داده‌ها از مدل معادلات ساختاری استفاده گردید و داده‌ها در نرم‌افزار Smart PLS وارد شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد کیفیت زندگی و کلیه ابعاد آن شامل سلامت جسمی، عاطفی، محیط و اجتماعی بر اساس کلیه ابعاد سواد سلامت قابل پیش‌بینی بود.
بحث و نتیجه‌گیری: ارتقاء سواد سلامت مراقبان بهداشتی مدارس از طریق دوره‌های آموزش تخصصی، همایش‌ها، مسابقات علمی و بازدیدهای میدانی از مدارس موفق دنیا می‌تواند ارتقاء کیفیت زندگی آنان را به دنبال داشته باشد.
واژگان کلیدی: سواد سلامت، کیفیت زندگی، ابعاد سلامت، ابعاد کیفیت زندگی، مراقبان سلامت، مدارس مروج سلامت
ارجاع: حسین‌خانی نوشین، طالبی بهنام.  نقش سواد سلامت مراقبان بهداشت مدارس در کیفیت زندگی آنان در مدارس مروج سلامت. مجله پژوهش‌های سلامت محور ۱۳۹۸؛ ۵(۴): ۸۲-۳۶۹.
              
واژه‌های کلیدی: سواد سلامت، کیفیت زندگی، ابعاد سلامت، ابعاد کیفیت زندگی، مراقبان سلامت، مدارس مروج سلامت
متن کامل [PDF 943 kb]   (96 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و خدمات بهداشتی
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Research code: 10221212972006


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseinkhani N, Talebi B. The Role of School Health Nurses’ Health Literacy in their Quality of Life in Health-Promoting Schools. Health_Based Research. 2020; 5 (4) :369-382
URL: http://hbrj.kmu.ac.ir/article-1-364-fa.html

حسین خانی نوشین، طالبی بهنام. نقش سواد سلامت مراقبان بهداشت مدارس در کیفیت زندگی آنان در مدارس مروج سلامت. پژوهش های سلامت محور. 1398; 5 (4) :369-382

URL: http://hbrj.kmu.ac.ir/article-1-364-fa.html



دوره 5، شماره 4 - ( فصلنامه زمستان98(در حال تکمیل) 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پژوهش های سلامت محور Journal of Health Based Research
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4237