آسیبشناسی فضاهای بهداشتی مدارس ابتدایی در شهر تبریز
آذر گنجور۱، بهنام طالبی۲*
۱. کارشناسی ارشد علوم تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
۲. استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
* نویسنده مسئول: بهنام طالبی
آدرس: تبریز، اتوبان پاسداران، مجتمع دانشگاه آزاد اسلامی
تلفن: ۰۴۱۳۳۳۰۲۶۹۳ Email: btalebi1972@gmail.com
چکیده: مقدمه: ارتقاء سلامت در مدارس همچنان از اولویتهای نظام سلامت بوده است و در این راستا توجه به فضای بهداشتی و رعایت استانداردها یک الزام تعیین کننده است. هدف از پژوهش حاضر آسیبشناسی فضای بهداشتی مدارس ابتدایی نواحی ۲ و ۵ آموزش و پرورش تبریز بود. روش بررسی: پژوهش حاضر، مطالعهای توصیفی- تحلیلی بود که به صورت مقطعی در سال ۱۳۹۶ در مدارس ابتدایی دو ناحیه آموزش و پرورش شهر تبریز که با استفاده از نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی انتخاب شده بودند، انجام شد. جمعآوری دادهها با استفاده از چک لیست محقق ساخته مبتنی بر آییننامه بهداشت مدارس انجام شد. دادههای پژوهش با آزمون تحلیل عاملی اکتشافی و با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه ۲۲ تحلیل شدند. یافتهها: تحلیل دادهها، آسیبهای فضای بهداشتی مدارس را در ۸ عامل کمبود سیفون توالت، کمبود اتاق و امکانات اولیه بهداشت، وضعیت نامناسب بهداشتی دستشویی، کمبود امکانات ثانویه بهداشتی، نامناسب بودن وضعیت آبخوریها، نامناسب بودن وضعیت بهداشتی توالتها، کمبود امکانات مربوط به معاینه و نظافت، نامناسب بودن آبخوریها را با ارزش ویژه بالای یک و به عنوان عوامل اصلی دستهبندی کردند. در مجموع ۶۷ درصد واریانس آسیبهای فضای بهداشتی را تبیین نمود. بحث و نتیجهگیری: توجه به ارتقاء بهداشت محیط در فضاهای بهداشتی و تأمین امکانات لازم مطابق با استانداردها و همچنین تهیه تجهیزات و فضای لازم جهت ارائه خدمات بهداشتی در مدارس ضرورت دارد.
Ganjvar A, Talebi B. Investigation of the Sanitary Facilities of Primary Schools in Tabriz . Health_Based Research 2020; 6 (1) :99-111 URL: http://hbrj.kmu.ac.ir/article-1-377-fa.html
گنجور آذر، طالبی بهنام. آسیبشناسی فضاهای بهداشتی مدارس ابتدایی در شهر تبریز. پژوهش های سلامت محور. 1399; 6 (1) :99-111