به نام خداوند بخشاینده مهربان
   [صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
داوری::
تماس با ما::
ثبت نام و اشتراک::
تسهیلات پایگاه::
مشاوران علمی::
راهنمای حق تکثیر::
::
..
ORCid
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
تقویم
..
:: دوره 6، شماره 1 - ( فصلنامه بهار 1399 ) ::
جلد 6 شماره 1 صفحات 111-99 برگشت به فهرست نسخه ها
آسیب‌شناسی فضاهای بهداشتی مدارس ابتدایی در شهر تبریز
آذر گنجور ، بهنام طالبی
چکیده:   (3128 مشاهده)
 آسیب‌شناسی فضاهای بهداشتی مدارس ابتدایی در شهر تبریز

آذر گنجور۱، بهنام طالبی۲‌*

 
۱. کارشناسی ارشد علوم تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
۲. استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
* نویسنده مسئول: بهنام طالبی
آدرس: تبریز، اتوبان پاسداران، مجتمع دانشگاه آزاد اسلامی
تلفن: ۰۴۱۳۳۳۰۲۶۹۳                                                                       Email: btalebi1972@gmail.com                 
چکیده:
مقدمه: ارتقاء سلامت در مدارس همچنان از اولویتهای نظام سلامت بوده است و در این راستا توجه به فضای بهداشتی و رعایت استانداردها یک الزام تعیین کننده است. هدف از پژوهش حاضر آسیب‌شناسی فضای بهداشتی مدارس ابتدایی نواحی ۲ و ۵ آموزش و پرورش تبریز بود.
روش بررسی: پژوهش حاضر، مطالعه‌ای توصیفی- تحلیلی بود که به صورت مقطعی در سال ۱۳۹۶ در مدارس ابتدایی دو ناحیه آموزش و پرورش شهر تبریز که با استفاده از نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای نسبی انتخاب شده بودند، انجام شد. جمع‌آوری داده‌ها با استفاده از چک لیست محقق ساخته مبتنی بر آیین‌نامه بهداشت مدارس انجام شد. داده‌های پژوهش با آزمون تحلیل عاملی اکتشافی و با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه ۲۲ تحلیل شدند.
یافته‌ها: تحلیل داده‌ها، آسیبهای فضای بهداشتی مدارس را در ۸ عامل کمبود سیفون توالت، کمبود اتاق و امکانات اولیه بهداشت، وضعیت نامناسب بهداشتی دستشویی، کمبود امکانات ثانویه بهداشتی، نامناسب بودن وضعیت آبخوری‌ها، نامناسب بودن وضعیت بهداشتی توالت‌ها، کمبود امکانات مربوط به معاینه و نظافت، نامناسب بودن آبخوری‌ها را با ارزش ویژه بالای یک و به عنوان عوامل اصلی دسته‌بندی کردند. در مجموع ۶۷ درصد واریانس آسیبهای فضای بهداشتی را تبیین نمود.
بحث و نتیجه‌گیری: توجه به ارتقاء بهداشت محیط در فضاهای بهداشتی و تأمین امکانات لازم مطابق با استانداردها و همچنین تهیه تجهیزات و فضای لازم جهت ارائه خدمات بهداشتی در مدارس ضرورت دارد.
 
واژگان کلیدی: فضای بهداشتی، مدارس، امکانات بهداشتی، استانداردهای بهداشت، تحلیل عاملی
 
ارجاع: گنجور آذر، طالبی بهنام. آسیب‌شناسی فضاهای بهداشتی مدارس ابتدایی در شهر تبریز. مجله پژوهش ­های سلامت محور ۱۳۹۹؛ ۶(۱): ۹۷-۸۵.     
واژه‌های کلیدی: فضای بهداشتی، مدارس، امکانات بهداشتی، استانداردهای بهداشت، تحلیل عاملی
متن کامل [PDF 944 kb]   (601 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت و خدمات بهداشتی
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Research code: 10220621952022


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ganjvar A, Talebi B. Investigation of the Sanitary Facilities of Primary Schools in Tabriz  . Health_Based Research 2020; 6 (1) :99-111
URL: http://hbrj.kmu.ac.ir/article-1-377-fa.html

گنجور آذر، طالبی بهنام. آسیب‌شناسی فضاهای بهداشتی مدارس ابتدایی در شهر تبریز. پژوهش های سلامت محور. 1399; 6 (1) :99-111

URL: http://hbrj.kmu.ac.ir/article-1-377-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 1 - ( فصلنامه بهار 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پژوهش های سلامت محور Journal of Health Based Research
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4700